Pokora je nejlepší vlastnost opravdových lídrů

Ilustrační foto. Zdroj: Pixabay
Life 18. 02. 2024

Pokora je nejlepší vlastnost opravdových lídrů

Generální ředitelé se nyní potýkají s řadou závažných problémů. Na některé z nich i na jejich možná řešení si posvítili v článku na webu Inc.

O jakých komplikacích je řeč? Tak kupříkladu masivní nástup převratných technologií jako generativní umělá inteligence. Ale také nevyhnutelnost řídit na pracovišti až pět generací a navigovat firmy v době politických rozporů. Zvláště když v roce 2024 budou občané více než 50 zemí, představujících přibližně polovinu světové populace, hlasovat v národních volbách.

Ne skromnost, ale pokora

Tim Ryan, vedoucí pracovník ve společnosti PricewaterhouseCoopers (PwC), říká, že uprostřed všech zásadních změn budou muset firemní lídři projevit zejména jednu vlastnost.„Bezpochyby vlastností číslo 1, bez které se generální ředitelé neobejdou, je pokora,“ prohlašuje Ryan.

Na mysli tím nemá ale skromnost. Právě naopak, Ryan se domnívá, že generální ředitelé musí být při řešení problémů silní. A dodává: „Pokud máte odvážný program, tak jste z podstaty věci i ochotni dělat chyby – a právě v tom spočívá pokora. Když se ujistíte, že tyto chyby rychle rozpoznáte a hned je napravíte.“

Jedním z vedoucích pracovníků, pro které se stala pokora charakteristickým rysem, je Reed Hastings ze společnosti Netflix. Bývalý generální ředitel a nyní předseda představenstva zmiňovaného streamovacího gigantu hovoří o důležitosti této vlastnosti ve své knize No Rules Rules: Netflix and the Culture of Reinvention (česky Pravidlo žádných pravidel, pozn. red.

Pokora je u vůdce a vzoru důležitá. Když se vám něco podaří, mluvte o tom tiše nebo nechte ostatní, aby se o tom zmínili za vás. Když ale uděláte chybu, řekněte to jasně a nahlas, aby se všichni mohli poučit a těžit z vašich pochybení, dočteme se na stránkách publikace.

Bez stejně naladěného týmu to nejde

Hastings ví, o čem mluví. Uprostřed bouřlivého období pro streamovací průmysl Netflix přidal předplatitelskou úroveň podporovanou reklamou poté, co se dlouho takovému kroku bránil. Mám dvě náboženství: spokojenost zákazníků a provozní příjmy. Všechno ostatní je taktika, prozradil v listopadu 2022 Andrew Ross Sorkin deníku The New York Times. Máte pravdu, když říkáte, že jsem v taktiku zahrnující podporovanou reklamu nevěřil. A v tom jsem se mýlil.

Zdá se, že změna se Netflixu vyplácí. Nedávno ohlásil rekordní čísla předplatitelů, přičemž počet členů využívající předplatné s reklamou vzrostl na 23 milionů aktivních uživatelů měsíčně.

Myšlenka, že generální ředitelé by měli být pokorní, není nová. Ve skutečnosti mnoho vedoucích pracovníků řadí tuto vlastnost mezi ty vůbec nejdůležitější. Generální ředitelé by však neměli předpokládat, že se sama o sobě promítne do organizačních změn.

Ryan z PwC zdůrazňuje, že je zapotřebí, aby tým vedoucích pracovníků sdílel odhodlání generálního ředitele k odvážným krokům, přiznání si chyb a k novým pokusům. „Když se podíváte na změny, o kterých zde mluvíme, je nesmírně důležité mít kolem sebe lidi, kteříse s nimi ztotožňují, podotýká na závěr Ryan.

Autor: Petr Pláteník

Další články