Formule 1 se po týdnu od skončení předsezónních testů vrací do Bahrajnu na první kolo sezóny 2024, přičemž obvyklý program víkendové Velké ceny byl posunut o jeden den kvůli začátku ramadánu.
Pouhý týden po skončení předsezónních testů se formule 1 vrací do Bahrajnu, kde se od 29. února do 2. března uskuteční první kolo sezóny 2024. Obvyklý program víkendové Velké ceny byl posunut o jeden den – stejně jako tomu bude i následující víkend v Saúdské Arábii –se dvěma volnými tréninky ve čtvrtek, pátečním volný trénink a kvalifikací a poté samotnou Velkou cenou v sobotu. Tento krok učinila Formule 1 proto, aby se přizpůsobila začátku ramadánu, který připadá na druhou březnovou neděli.
Týmy přijíždějí do Sakhiru s množstvím informací o tom, jak vozy a pneumatiky fungují na této obzvláště abrazivní trati, kde jsou trakce a brzdná stabilita klíčem k výkonu: jak na letmém kole, tak na delších tratích. Podmínky na trati přináší řadu omezení. Okruh je známý svou technickou náročností a nabízí kombinaci dlouhých rovinek a pomalých zatáček. Největší vliv má na ni teplota: dva ze tří volných tréninků se konají v denním horku, což ztěžuje získání reprezentativních údajů pro závod. Dalším faktorem, který často ovlivňuje vozy, je vítr, protože může na trať navát písek a také způsobit nepředvídatelnost vyvážení. Tepelná degradace bude značná a může mít rozhodující vliv na výkon v závodě, zatímco opotřebení je obecně omezené.
Velká cena Bahrajnu je tradičně jedním z nejpozoruhodnějších závodů roku, protože nabízí řadu různých příležitostí k předjíždění, zejména v zatáčkách 1, 4 a 11. Degradace pneumatik a z ní vyplývající různé závodní strategie také vytvářejí zajímavé výkonnostní rozdíly.
V loňském roce byla oblíbená strategie se dvěma zastávkami s použitím pneumatik C1 a C3, přičemž pouze jeden tým (McLaren) využil pneumatiky C2.
Tento víkend se pojede Velká cena Bahrajnu již po dvacáté, ačkoli celkový počet závodů, které se na trati konaly, je 21: v roce 2020 se navíc jela Velká cena Sakhiru, kterou vyhrál jezdec Mercedesu Valtteri Bottas.
Nejčastěji triumfujícím jezdcem je Lewis Hamilton s pěti vítězstvími, Sebastian Vettel má na kontě čtyři a Fernando Alonso tři. Španěl je jediným jezdcem tohoto víkendu, který se zúčastnil také úplně prvního závodu v Sakhiru v roce 2004. V loňském roce získal Max Verstappen své první vítězství ve Velké ceně Bahrajnu a ukončil tak desetileté vítězné sucho Red Bullu v Bahrajnu. Nejúspěšnějším týmem je Ferrari se sedmi vítězstvími ve Velké ceně Bahrajnu. Mercedes však toto skóre na tomto místě vyrovnal díky Bottasovu vítězství ve Velké ceně Sakhiru 2020.
Formule 2
Pro šampionát FIA Formule 2 v roce 2024 je připraven zbrusu nový vůz, jehož předpremiéra se uskutečnila loni v Monze. Společnost Pirelli, která je partnerem seriálu od samého počátku, ponechala – po dohodě s promotérem – stejné tři směsi jako loni, což týmům a jezdcům umožňuje naučit se nové vozy a zároveň zachovat stabilní referenční bod z roku 2023. To také podtrhuje přizpůsobivost pneumatik Pirelli F2, které nejen splňují všechny požadavky stanovené šampionátem, ale také dobře fungují na zcela novém voze ve srovnání s předchozí generací. Během shakedownu v Barceloně a testů v Bahrajnu se týmy mohly seznámit s balíčkem na rok 2024 a jejich první dojmy z pneumatik byly pozitivní. Důkaz přijde tento víkend při prvním závodě, kdy budou mít výhodu známých podmínek na trati, kterou jezdci dobře znají. Pirelli pro Sakhir zvolilo tvrdé a měkké pneumatiky. Rozdíly v jejich výkonu a rychlosti degradace budou klíčovým faktorem při strategické volbě. Měkká pneumatika by měla být favoritem pro sprintový závod, zatímco jedním z klíčových faktorů pro ten hlavní bude obvyklé rozhodnutí, zda startovat na tvrdých pneumatikách a jet dlouho, aby se využila dodatečná rychlost měkké pneumatiky v závěru, nebo naopak. Závod v Bahrajnu často nabízí napínavou podívanou díky těmto různým možnostem strategie a také díky relativně snadnému předjíždění.
Formule 3
V prvním kole šampionátu FIA Formule 3 budou mít týmy a jezdci k dispozici nejnovější tvrdé pneumatiky od společnosti Pirelli. Důvodem je obzvláště abrazivní charakter trati v Sakhiru a vysoké nároky na brzdění a trakci, stejně jako vysoké okolní teploty, které pneumatiky hodně zahřívají. Tento víkend má premiéru nová verze tvrdých pneumatik, která je o něco měkčí než loňský ekvivalent. Týmy měly možnost pracovat na nastavení s touto novou směsí během testování v Sakhiru před dvěma týdny: další výzva pro sérii, která vždy zaručuje těsné a nepředvídatelné závody.
Pirelli v motorsportu
Společnost Pirelli byla založena v roce 1872 a má hluboké italské kořeny. Dnes je uznávána po celém světě pro své špičkové technologie, schopnost inovací a kvalitu svých výrobků. Motoristický sport vždy hrál důležitou roli ve strategii společnosti Pirelli, která se řídí filozofií „race to road“. Společnost se věnuje motoristickému sportu již 117 let a dnes dodává pneumatiky do více než 350 šampionátů na dvou i čtyřech kolech. Pirelli neustále dbá na co nejefektivnější využívání přírodních zdrojů a energie a do roku 2030 chce dosáhnout uhlíkové neutrality.
Od roku 2011 je Pirelli globálním partnerem pro pneumatiky mistrovství světa FIA Formule 1. Společnost dodává pneumatiky také do šampionátů FIA Formule 2, FIA Formule 3, Formula Regional European Championship by Alpine, FIA World Rally Championship a GT World Challenge, spolu s mnoha národními seriály.
Autor: redakce
FocusOn je zpravodajský web zaměřený na nové trendy v ekonomice s důrazem na využívání moderních technologií.