Trend známý jako „hlasitá výpověď“ může mít zničující důsledky jak pro podniky, jejichž pověst je v ohrožení, tak pro zaměstnance, kteří si tak ztěžují hledání nové práce. Informaci přinesl web Euronews.
Nejdříve to byly tiché výpovědi. Pak se objevilo tiché propouštění. V posledních několika měsících se už mluví spíše o hlasitých výpovědích. Dochází k nim tehdy, když jsou zaměstnanci výrazně nespokojeni se svou prací a často o svých problémech také otevřeně hovoří.
To může vést k dalším stížnostem, odmítání vykonávat určité úkoly, spojování sil s ostatními spolupracovníky a požadování dalších změn nebo vyhrožování odchodem, pokud k nim nedojde. Často takový stav přeroste ve skutečný odchod zaměstnanců, obvykle tím nejkřiklavějším a nejdramatičtějším možným způsobem – zveřejněním výpovědi na sociálních sítích. V některých případech se tak děje dokonce ještě předtím, než své rozhodnutí společnosti oficiálně oznámí nebo než proběhne intervence personálního oddělení.
Niki Jorgensenová, výkonná ředitelka pro implementaci klientů ve společnosti Insperity, k tomu říká: „Zaměstnanci by měli začít mluvit se svými manažery, kdykoli mají pocit, že se stávají neangažovanými, a celkově zaujmout pozitivnější přístup ke změnám na pracovišti. Když zaměstnanci aktivně podkopávají firmu, pálí tím pověstný most s firmou a jejím vedením. Podnikatelský svět může být malý, zejména ve výklenkových odvětvích, a zpráva o ne zrovna ideálním odchodu se rychle šíří. Škody způsobené hlasitými odchody mohou ovlivnit jejich profesní pověst v rámci odvětví.“
Zveřejňování interních dokumentů
Nejznatelnějším způsobem, jak mohou hlasité odchody zasáhnout podniky, je poškození jejich veřejné pověsti. Často to probíhá tak, že zaměstnanec zveřejní věci, jako jsou firemní zásady, interní politika, techniky řízení na pracovišti a mnoho dalšího, které by většina firem raději držela pod pokličkou.
Společnost pak v důsledku skutečně může zaznamenat odklon klientů od svého podnikání a oslabení důvěryhodnosti. Pokud zaměstnanci odhalí diskriminační nebo jiné potenciálně nezákonné obchodní aktivity, může společnost navíc čelit zvýšené kontrole ze strany úřadů a také žalobám a pokutám. V nejhorším případě to může znamenat stažení výrobků z regálů, což má vliv na prodej a zisk, a také zastavení probíhajících projektů.
Dalším způsobem, jak mohou hlasité výpovědi významně poškodit podniky, je demoralizace ostatních zaměstnanců. Nebo případně jejich povzbuzení k tomu, aby také zvažovali odchod ze zaměstnání. V některých případech došlo dokonce k hromadným výpovědím, jako například v případě společností Amazon, Whole Foods a Walmart.
Hlasité odchody mohou mít také dalekosáhlé důsledky pro přijímání zaměstnanců do firem, kdy se noví zájemci často zdráhají nastoupit do společnosti kvůli veřejně sdíleným negativním zkušenostem bývalých zaměstnanců.
Autor: Petr Pláteník