Pandemii změnila svět nakupování. E-commerce nabrala úplně jiné obrátky a sklady začaly praskat ve švech. Následně se díky prodejům zvýšila i poptávka po halách a skladech. „Česká republika je velmi uzavřená zahraničním firmám. Našimi největšími konkurenty jsou Polsko a Německo,“ říká Pavel Sovička, generální ředitel společnosti Panattoni.
Ve světle aktuálních výzev a proměn, kterými prochází sektor e-commerce a průmyslových nemovitostí, řeší Pavel Sovička zásadní téma. „Je otázkou, jestli e-commerce pocítí stejný boom jako při pandemii. Naši kolegové ze Západu v tuto chvíli registrují zvýšený zájem. My jdeme za vlnou střední Evropy a očekáváme, že se to rozjede v druhé polovině tohoto roku nebo během první poloviny toho nového,“ prohlašuje Sovička a poukazuje na postupný návrat poptávky po e-commerce.
Asijské e-shopy přicházejí do Česka
Firmy z Asie dobývají celý svět a nyní nastupují i v Česku. S jejich e-shopy přichází i velká nabídka produktů. „Expandují zejména v Polsku. Věřím, že se dostanou i do Česka. Naťukávají nás a klepají na české dveře. Musíme si ale uvědomit, že ty dveře jsou hodně zavřené pro zahraniční investice. Nemají sem jednoduchý vstup,“ říká Sovička.
Automobilový průmysl potřebuje efektivitu
S elektrifikací dopravy přichází i potřeba efektivnější výroby. Tím se otevírají nové možnosti pro průmyslový a logistický sektor. I přes nutné omezení spalovacích motorů lidé automobily neoželí. ,,Automotive byl první, který si vlastně uvědomil, že není konec světa, prostě lidé pořád budou jezdit, budou kupovat auta, je potřeba zefektivňovat, je potřeba konsolidovat. Je potřeba také šetřit. A to spustilo hned v roce 2009 novou vlnu poptávek, které právě byly z Automotive na střední Evropu,‘‘ dodává Sovička.
„V tuto chvíli máme ve výstavbě v Česku a na Slovensku asi pět nebo šest továren pro automotive hráče,“ upozorňuje na nárůst poptávky.
Fossil free není levný element
Projekt jako Panattoni Park Cheb, který vznikl pro klienta z automobilového průmyslu, demonstruje, jak může být logistika efektivní a zároveň šetrná k životnímu prostředí. Díky využívání technologií, jako jsou tepelná čerpadla a minimalizace závislosti na fosilních palivech, Panattoni představuje budoucí cesty, kudy by se celý sektor měl ubírat. „Je to velký trend zejména u výrobních firem, protože fungují v rámci dodavatelského řetězce, který je v rámci automotivu extrémně citlivý na svou CO2 stopu, “ říká.
Úrokové sazby změnily ceny nájmů
Realitní sektor zažil otřesy kvůli zvyšování úrokových sazeb. „Požadovaná návratnost od investorů se zkrátila, a to znamená, že reálná hodnota na metr čtvereční budovy klesla,“ říká Sovička s tím, že narůstající nájmy celou krizi jen umocnily.
Segmenty industriál a logistika zaznamenaly navýšení ceny nájmů až o 40 % během dvou let. „To představuje pro Česko veliký skok,“ hodnotí situaci Sovička. Zdražení pocítí ale i zákazníci na koncových cenách produktů.
Trendy ve stavebnictví se mění
Nemovitosti musí být především funkční. Diskutuje se ale i design. Hlavním požadavkem jsou světlé fasády. „Chceme omezit absorbování i vyzařování tepla do krajiny,“ vysvětluje Sovička. Do průmyslových parků se vysazuje zeleň a z průmyslové zóny se stává přírodní oáza.
Rozvoj a inovace ovšem čelí překážkám, zejména v České republice. Sovička poukazuje na administrativní zátěž a obtíže s migrací pracovní síly. To stále růst brzdí.
Zjednodušení procesů a efektivnější přístup by pomohly přilákat lidi v IT průmyslu z Indie nebo Anglie. „Firmy, které si vybírají, kam svůj projekt umístí, většinou zvolí jiný stát,“ podotýká Sovička. Největšími konkurenty jsou Polsko a Německo, převážně díky své otevřenosti směrem k investorům. „Připravují velké průmyslové zóny pro někoho nového, kdo přijde s jedinečným inovativním procesem,“ říká.
Dvanáct hodin v kanceláři, poté noc ve zkušebně
V Americe nahráli desku, nyní hrají na večírcích Panattoni. Sovička vedle ředitelské pečlivosti skrývá i hudební talent. Po náročných dnech v práci hraje na basu v kapele. Hudba kapely The Switch prý propojuje podnikatele. ,, Já si myslím, že z těch našich sociálních bublin v rámci byznysu je potřeba někdy vystupovat. V oblasti hudby je to úplně fantastické v tom, že potkáte úplně jiné lidi, a hlavně mladší generace. A to je takové vystoupení ze své komfortní zóny, kde člověk, když se baví pořád s těmi čtyřicátníky a padesátníky, tak si prostě myslí, že tohle je ten svět. On je ale opravdu daleko pestřejší a barevnější,‘‘ vysvětluje Sovička s tím, že na O2 arénu si zatím s kapelou netroufají.
Autor: redakce
FocusOn je zpravodajský web zaměřený na nové trendy v ekonomice s důrazem na využívání moderních technologií.