V utajených prostorách některých českých věznic sídlí call centra s velmi zvláštními operátory – odsouzenými vězni. Zatímco většina lidí si představí pod pojmem „vězeňská pracovní síla“ spíše montážní linku nebo šicí dílnu, jedna společnost jde jinou netradiční cestou. Conectart, přední česká firma v oblasti outsourcingových služeb, zaměstnává ve svých specializovaných vězeňských call centrech na stovku vězňů coby telefonních operátorů. Jaké jsou zkušenosti ze světa, kde se občanská zaměstnání prolínají s vězeňskými celami?
„Někdy to není úplně jednoduché. Musíme je naučit základním sociálním návykům a pracovním postupům, které člověk na svobodě získává automaticky,“ popisuje Ilona Kmošková, manažerka zodpovědná za chod vězeňských call center. Integrace propuštěných vězňů zpět do společnosti a na trh práce je obecně velký problém. Přesto jsou podle jejích slov někteří z vězeňských operátorů paradoxně úspěšnější než řada jejich kolegů pracujících na stejné pozici za mřížemi.
„Práce telefonního operátora je náročná kdekoli. Ale troufám si říct, že jim to jde mnohdy líp než lidem, kteří na to mají za normálních okolností lepší předpoklady,“ hodnotí Kmošková s úsměvem. I přes počáteční váhavost a předsudky ze strany některých klientů jsou tito se službami spokojeni. „V úvodu slyšíme občas pochyby a nevíru, ale pak už přicházejí jen pochvaly na profesionalitu a zdatné komunikační dovednosti našich operátorů ve výkonu trestu,“ doplňuje.
Levná pracovní síla, nebo upřímný pokus o nápravu?
Motivací firmy pro tento nezvyklý byznysový model je na první pohled zcela pragmatický kalkul. „Vězeňští operátoři jsou pro nás prostě levnější kapacita. Využili jsme příležitosti, jak ušetřit náklady,“ nezastírá Kmošková. Svůj postoj ale také doplňuje dalším pohledem: „Nesmíme ale zapomínat, že celý tento projekt má i velký sociální přesah.“ Podle ní může práce operátora odsouzeným významně pomoci s reintegrací po odpykání trestu.
„Když se do vás v hovoru někdo tvrdě opře, je to velmi náročné i pro psychiku. Oni na rozdíl od běžného operátora nemají možnost po takové směně odejít domů a zregenerovat se. Učí se tak velice účinně zvládat vypjaté situace jinak než za pomocí agrese,“ vysvětluje Kmošková. Schopnost profesionálně komunikovat a ovládat emoce označuje za jeden z hlavních benefitů, které jejich speciální operační střediska vězňům poskytují.
Režim dne: Snídaně, školení, volání, večeře
I když se na první pohled může zaměstnávání vězňů jevit jako nějaký vysoce speciální režim, ve skutečnosti je chod tamních pracovišť velmi podobný standardnímu provozu kdekoliv jinde. „Jejich typický pracovní den není zase až tolik odlišný. Ráno jsou přivedeni na naše pracoviště přímo vevnitř věznice. Mají včasnou směnu, takže si předtím stihnou dát snídani,“ popisuje Kmošková. Následuje seznámení s aktuálními úkoly při každodenním mítinku.
„Pak už jde všechno běžným způsobem – procházejí školením, koučingem a vedením jako kdekoli jinde v call centru. Odpoledne naši lidé odcházejí na večeři a pak jsou odvedeni správou věznice zpět na cely,“ doplňuje manažerka s tím, že jediným zásadním rozdílem je tak nemožnost operátorů opustit po skončení směny budovu.
Zaměstnání jako začátek cesty zpět do společnosti
Kromě šance vydělat si peníze přímou obslužnou prací je pro vězně benefitem také možnost postupně zbavit se alespoň části svých dluhů. „Pokud je odsouzený zaměstnaný, automaticky se mu z výplaty strhávají měsíční splátky za pobyt ve vězení. Zbytek pak jde na jejich konto, z něhož mohou hradit další eventuální dluhy nebo část prostě hospodařit,“ vysvětluje Kmošková. V případě dobrých výsledků při prodeji navíc mohou získat i jednorázovou odměnu nebo bonus.
Společnost se zároveň snaží svým osvědčeným vězeňským operátorům po propuštění aktivně pomáhat se začleněním zpět do majority – například jim najít bydlení, zajistit přechodnou práci na home-office bázi, nebo rovnou možnost zaměstnání v jejich centrech. „Bydlení a práce jsou dvě zásadní věci, které těm lidem po návrat často nejvíc chybí. Bez tohoto zabezpečení se většina z nich vrací zpět do vězení. Proto se jim snažíme podat pomocnou ruku,“ popisuje Kmošková.
Firma plánuje do budoucna pokračovat v rozšiřování této praxe i do dalších věznic a regionů. Ilona Kmošková to vítá: „Spousta vězňů je velice manuálně zručných, bylo by opravdu škoda jejich talent a rukodělné schopnosti dále nevyužít.“
Autor: redakce
FocusOn je zpravodajský web zaměřený na nové trendy v ekonomice s důrazem na využívání moderních technologií.