Až 25 tisíc měsíčně za 2+kk nebo 40 tisíc korun za větší byt – to jsou nyní mladí ochotni zaplatit za nájem bytu v Praze. Odcházejí tak do velkých měst a chtějí žít v nájmu bez starostí. Naopak děti z 90. let mají v hlavě to, že jediná dobrá investice je vlastní bydlení, říká David Hauerland, zakladatel společnosti Fidurock.
V době, kdy mnoho podnikatelů hledá pozornost médií, David Hauerland zvolil opačnou cestu. Téměř neznámý veřejnosti, vybudoval za posledních deset let realitní a investiční gigant – společnost Fidurock. „Soustředili jsme se na práci a nesoustředili jsme se na sebeprezentaci,“ vysvětluje Hauerland svůj nenápadný vzestup. „Posledních 10 let jsme si to odmakali.“
Klíčem k úspěchu je jejich zaměření na dva hlavní segmenty – rezidenční nájemní bydlení a retailové parky. Tato strategie se ukázala jako mimořádně úspěšná, zejména v kontextu měnících se preferencí mladé generace a vývoje maloobchodního trhu.
Města na okraji republiky se vylidňují
Hauerland identifikoval zásadní trend na trhu s bydlením již v roce 2016. „Vycítili jsme, že mladší generace bude chtít bydlení jako službu. Nechtějí až tolik vlastnit, ale chtějí být v centru města a bydlet komfortně. Také nechtějí investovat a usazovat se na dlouho,“ říká. Tento poznatek vedl k vytvoření nového modelu nájemního bydlení.
Fidurock se zaměřuje na rekonstrukce činžovních domů v centrálních lokalitách Prahy a Brna. . „Jsme developeři a nakupujeme domy v horším stavu, kterým vracíme zpět jejich původní účel.“
Proč firmu nelákají malá města? Společnost se totiž soustředí primárně na města s demografickou budoucností. „Chceme města, kde jsou univerzity a dá se očekávat jejich růst. Mezi ně patří i Plzeň nebo Olomouc,“ dodává. Například Karviná a města na okraji republiky proto nemají v hledáčku.
Stěhování majetku je pro mladé přítěží, chtějí pohodlné bydlení
Cílovou skupinou jsou mladí profesionálové, kteří oceňují flexibilitu a komfort. „Mladý člověk se nechce vázat a chce si užívat života v centru dění. Nepotřebuje auto, je rád, že má všude dobré spojení a má okolo velký počet kaváren a restaurací. Nechce žít ve vybydleném bytě, kde se topí plynem, a chce mít byt hezky vybavený, aby si nemusel tahat nábytek.“ Podle Hauerlanda je poptávka po všech velikostech bytů skoro stejná.
Cenová politika Fidurock je překvapivě konkurenceschopná. „Čtyřicetimetrový byt 2+kk se cenově pohybuje okolo 20 až 25 000 korun“ uvádí Hauerland. Větší byty mohou stát 40 až 50 000 korun měsíčně.
Dluhopisy mají škraloup, pořád ale vynáší
Jedním z klíčů k rychlému růstu společnosti Fidurock je inovativní přístup k financování. Společnost využívá kombinaci bankovních úvěrů, mezaninového financování a vlastního kapitálu. Zajímavostí je využití dluhopisů, které v poslední době nemají nejlepší pověst.
„Dluhopisy do realit patří, protože pomáhají doplňovat složku financování,“ vysvětluje Hauerland a zdůrazňuje důležitost zodpovědného přístupu k financím. „Je potřeba pracovat s penězi velmi pokorně a chovat se k nim, jako by byly vaše vlastní.“ Tento přístup pomáhá budovat důvěru investorů a bank.
Dluhopisy si může koupit jakýkoliv investor. „Většinou to jsou klienti J&T Banky nebo privátní osoby, které s námi chtějí investovat napřímo,“ dodává.
Ambiciózní plány do budoucna předpovídají miliardy navíc
Současná hodnota portfolia Fidurock je 8 miliard korun. A jaké jsou plány do budoucna? „Budoucí hodnota toho, co dnes máme v rámci naší skupiny, je někde kolem 13 miliard po dokončení,“ odhaluje Hauerland.
Společnost má v přípravě několik velkých projektů. „Teď třeba pět činžovních domů, které jsou ve fázi povolování před výstavbou a tři jsou ve výstavbě,“ říká Hauerland. Tyto projekty významně rozšíří nabídku prémiového nájemního bydlení na českém trhu.
Retailové parky jsou skrytý poklad, místa je ale málo
Zatímco nájemní bydlení přitahuje většinu pozornosti, Hauerland stále silně věří v potenciál retailových parků. „Vidíme spoustu značek, které expandují do tohoto segmentu a přicházejí ze zahraničí. Zároveň je u nás obrovská poptávka po diskontních řetězcích,“ vysvětluje.
Hauerland zdůrazňuje jedinečné výhody retailových parků. „Přijedete, zaparkujete, vyběhnete, koupíte a jedete.“ Tento model se ukázal jako odolný i v době pandemie a ekonomických výkyvů.
Jedinou překážkou dalšího rozvoje retailových parků je nedostatek vhodných lokalit. „Není prostor, kde je stavět. Klidně bychom jich unesli víc, ale nejsou dostatečně vhodné pozemky a komerční zóny jsou plně vytěžené,“ přiznává Hauerland.
Autor: redakce
FocusOn je zpravodajský web zaměřený na nové trendy v ekonomice s důrazem na využívání moderních technologií.