Nahota, umění a pneumatiky: Fascinující příběh kalendáře Pirelli

Foto zdroj: FocusOn
Life 02. 10. 2024

Nahota, umění a pneumatiky: Fascinující příběh kalendáře Pirelli

Již více než 60 let propojuje kalendář Pirelli svět pneumatik s vysokým uměním. Pro rok 2025 zachytil fotograf Ethan James Green hvězdy jako Vincenta Cassela, známou americkou herečku ze seriálu Euforie Hunter Schafer nebo třeba Jodie Turner-Smith. „Představení kalendáře proběhne v listopadu v Londýně,“ říká marketingový ředitel Pirelli Zdeněk Vacl v pořadu Avokádo.

V roce 1964 se zrodila umělecká legenda. Kalendář Pirelli, původně zamýšlený jako nenápadný marketingový nástroj pro prodej pneumatik, se rychle proměnil v celosvětově uznávané umělecké dílo. Zdeněk Vacl, marketingový ředitel Pirelli pro Českou republiku, se vrací do doby vzniku: „Kalendář byl původně spojen s produktovou komunikací, šlo tedy o čistě marketingovou věc. V té době nebylo zvykem, aby firmy vydávaly kalendáře.“

Studentské protesty a Beatles

První kalendář Pirelli byl nafocen v roce 1963, ale vydán až v roce 1964. Fotograf Robert Freeman, známý svými portréty Beatles, zachytil modelky na exotických plážích, čímž stanovil cestu pro budoucí ročníky. „Představte si atmosféru studentských protestů po celé Evropě,“ připomíná Vacl kontext, ve kterém kalendář vznikl.

Cesta kalendáře ale nebyla vždy jednoduchá. „První roky nebyl kalendář příliš populární,“ říká Vacl. Přesto se stal rychle fenoménem, který přitahoval pozornost uměleckého světa. Během své historie měl kalendář pouze tři období, kdy nebyl vydáván – v letech 1967, 1975-1983 a 2021 kvůli pandemii COVID-19. „Část rozpočtu za tento rok byla věnována na výzkum boje proti Covidu-19.“

Evoluce uměleckého vyjádření

S postupem času se koncepce kalendáře dramaticky měnila. „Rok 2025 je oslavou ženskosti a nahoty, ale nejde o prvoplánovou sexualitu, nýbrž o skutečné umělecké ztvárnění,“ vysvětluje Vacl. Každý rok je kalendář svěřen do rukou jiného renomovaného fotografa. Pro rok 2025 byl vybrán ikonický módní fotograf James Green, známý svými intimními portréty. Fotografování probíhalo v květnu a červnu v exotickém prostředí Miami Keys a ateliéru. „Tento rok nese název Refresh and Reveal tedy: Přehodnocení a odhalení,“ dodává Vacl.

V kalendáři rezonuje silná česká stopa

Dřívější vydání kalendáře Pirelli ovlivnila i česká stopa. „Můžeme být hrdí na skvělou práci českých modelek, které se objevily v kalendáři. Jde třeba o Evu Herzigovou a Karolínu Kurkovou,“ říká Vacl. Herzigová pro Pirelli pózovala poprvé v roce 1998 ve svých 25 letech a Karolína Kurková se v kalendáři objevila dokonce třikrát. „Petra Němcová se stala tváří jednoho z kalendářů v Brazílii,“ dodává Vacl.

Limitovaná dostupnost dodává exkluzivitu

Jedním z klíčových aspektů kalendáře Pirelli je jeho exkluzivita. „Kalendář je od svého počátku neprodejný a stal se sběratelským artefaktem, určeným pro obchodní partnery Pirelli,“ vysvětluje Vacl. V současnosti je limitován na 10 000 výtisků, což z něj dělá velmi vzácný předmět.

Kalendář přináší i charitativní rozměr

Kalendář obdrželi i významné osobnosti, jako Elton John, členové kapely Beatles a britské královské rodiny. V České republice se stal především předmětem charitativních aukcí, jejichž výtěžky byly věnovány na nákup speciálního zdravotnického zařízení. Rekordní částka z aukce v ČR přesáhla půl milionu korun. „I tento rok bude kalendář dražen a výtěžek půjde na podporu Masarykova onkologického ústavu,“ komentuje Vacl. I tento rok tak výtěžek z dražby prospěje mnoha nemocným.

Jisté místo v uměleckém světě

I v digitální éře si kalendář Pirelli udržuje svou relevanci a prestiž. „Stal se ikonickou a očekávanou kulturně společenskou událostí,“ říká Vacl. S nástupem sociálních médií se mění i způsob prezentace kalendáře, kdy se zveřejňují ukázky a odhalují se jména fotografů a míst, kde se kalendář bude fotit.

V minulých letech dostávali výtisk kalendáře i čeští prezidenti. Od této tradice se ale během let ustoupilo. Dočká se tento rok prezident Petr Pavel svého výtisku ve své kancléři? ,,To není špatný nápad,’’ směje se na závěr Vacl. Kalendář Pirelli tak i nadále zůstává symbolem spojení umění, exkluzivity a charitativní pomoci, a zároveň posouvá hranice toho, co může být považováno za umělecké dílo.

Autor: redakce

FocusOn je zpravodajský web zaměřený na nové trendy v ekonomice s důrazem na využívání moderních technologií.

Další rozhovory