Vánoce na splátky v reklamě? To už od nás neuslyšíte, říká ombudsman Home Creditu

Foto zdroj: FocusOn.cz
Byznys 03. 10. 2024

Vánoce na splátky v reklamě? To už od nás neuslyšíte, říká ombudsman Home Creditu

Ročně napůjčuje miliardy korun. Firma Home Credit prošla v posledních letech výraznými změnami. Dříve nabízela především úvěry na spotřební zboží, nyní reaguje na nové trendy, jako jsou udržitelné finance, zelené půjčky či podpora cirkulární ekonomiky. Jak se změnil přístup Home Creditu ke klientům a jak se firma vyrovnává s pověstí nebankovní instituce? V pořadu Brand Date byl hostem Miroslav Zborovský, ombudsman klientů Home Creditu.

Jak se změnilo vnímání nebankovních společností?

„V minulosti měly nebankovní instituce v Česku špatnou pověst, ale myslím, že situace se výrazně změnila,“ říká Miroslav Zborovský, který v Home Creditu působí od jeho začátků. Vysvětluje, že zejména díky regulaci České národní banky jsou dnes nebankovní společnosti pod přísnějším dohledem a mnohé z nepoctivých firem již na trhu nefungují.

Zborovský se také zaměřuje na to, jak se společnost během let zlepšila: „My jsme si před 15 lety zřídili oddělení zákaznické spokojenosti a od té doby jsme rozebírali všechny procesy a produkty, abychom zajistili lepší zákaznickou zkušenost. Důkazem jsou naši vracející se klienti a dobré umístění v indexech odpovědného úvěrování.“

Půjčky na „soláry“ a nábytek z druhé ruky

Ekologická a společenská odpovědnost (ESG) je pro Home Credit stále důležitějším tématem. Společnost reaguje na poptávku po ekologických řešeních mimo jiné tzv. zelenou půjčkou. „Tato půjčka je výhradně určena na projekty spojené s úsporou energií, jako jsou fotovoltaické panely nebo tepelná čerpadla,“ vysvětluje Zborovský.

Dalším krokem směrem k ekologii je spolupráce s prodejnami, které nabízí produkty z druhé ruky. „Například v IKEA nabízíme nulové navýšení na mírně poškozené zboží. Snažíme se, aby tyto produkty neskončily na smetišti, ale aby byly dále využívány,“ dodává.

Pověst lichvářů u nebankovních společností

Jak nebankovní společnosti zvládají reputační rizika? „Byli jsme často vidět a tím se na nás nalepily i negativní zkušenosti klientů s jinými nebankovními společnostmi. Dnes se však situace výrazně zlepšila,“ říká Zborovský.

Zároveň však přiznává, že existuje skupina lidí, která si od nebankovních společností nikdy nepůjčí. „To víme a nijak proti tomu nebojujeme. Snažíme se však přitáhnout klienty kvalitními službami a rychlými procesy. Naším cílem je být v těchto ohledech lepší než banky,“ doplňuje.

Půjčují si požitkáři, kteří nechtějí čekat

Typický klient Home Creditu dnes patří do dvou hlavních skupin. „Jednu tvoří lidé, kteří si rádi užívají života a nechtějí čekat, až si na něco našetří. Jsou ochotni za to platit v měsíčních splátkách. Druhou skupinou jsou lidé, kteří se ocitli v nenadálé situaci, například když se jim pokazí pračka nebo kotel,“ vysvětluje Zborovský.

U obou skupin je však důležitá osvěta, proto se Home Credit dle slov Zborovského snaží podporovat odpovědný přístup k úvěrování a klade důraz na to, aby si lidé dobře uvědomovali, od koho a na co si půjčují. „Doporučuji klientům vždy pečlivě zvážit, kde si půjčují a jaký produkt si vyberou. Půjčka by měla být promyšlená a vybraná s ohledem na konkrétní situaci.“

Tento přístup je součástí širší strategie Home Creditu, která zdůrazňuje nejen rychlost a dostupnost úvěrů, ale také jejich transparentnost a vhodnost pro daného klienta. Společnost proto dbá na to, aby klienti chápali všechny podmínky půjčky a rozhodovali se na základě svých reálných potřeb, ne impulzivně. „Snažíme se ukazovat klientům, že ne každá půjčka je pro každého. Je důležité, aby se lidé před podpisem smlouvy zamysleli, zda produkt opravdu odpovídá jejich potřebám a finančním možnostem,“ dodává Zborovský. Tento edukativní přístup je součástí zodpovědné marketingové strategie, kterou společnost dlouhodobě rozvíjí.

Vánoční reklamy ne

Ošemetným tématem jsou půjčky na vánoční dárky. Zatímco v minulosti byly Vánoce obdobím rekordního zájmu o úvěry, dnes už reklamu na vánoční půjčky u Home Creditu neuvidíte. „Dříve jsme kolem Vánoc trhali rekordy, ale dnes už to neplatí. Nejen, že zájem je nižší, ale my sami vánoční půjčky nedoporučujeme,“ říká Miroslav Zborovský. Home Credit důrazně upozorňuje, že půjčovat si na vánoční dárky není správné. „Neuslyšíte od nás žádnou reklamu, která by říkala: Kupte si Vánoce na splátky,“ dodává.

Tento posun od „sezónních“ půjček odráží i širší změnu ve způsobu komunikace společnosti. Zatímco tradiční reklamy v televizi a na sociálních sítích zůstávají, Home Credit se nyní zaměřuje na zodpovědnější přístup k úvěrování. „Snažíme se klientům ukazovat, že půjčka by měla být dobře promyšlená a určená na nezbytné výdaje, ne na zbytečnosti,“ vysvětluje Zborovský. V kombinaci s tímto etickým posunem společnost nadále využívá klasické marketingové kanály, ale v budoucnu se nebrání zkoumání novějších metod, jako je například influencer marketing.

Celý rozhovor si můžete pustit jako podcast nebo video:

  • Jak se Home Credit vyrovnává s reputačními riziky?
  • Jakou roli hraje ESG v nabídce Home Creditu?
  • Proč se nebankovní společnosti stále sbližují s bankami?
  • Jak se změnil typický klient Home Creditu?
  • Jak Home Credit zlepšuje zákaznickou zkušenost?

Autor: redakce

FocusOn je zpravodajský web zaměřený na nové trendy v ekonomice s důrazem na využívání moderních technologií.

Další rozhovory