V České republice se ročně prodají tisíce ojetých automobilů a podle statistik se zhruba 5 % z nich prodává se stočeným tachometrem. To představuje 1,6 miliardy stočených kilometrů ročně, což je obrovská ekonomická kriminalita. „Stáčení tachometrů je nešvar, který u nás existuje od počátku dovozů ojetých aut ze západní Evropy. Bohužel legislativa v České republice stále zaostává za okolními zeměmi,“ říká Zbyněk Veselý ze spolku SOVA (Spolek na ochranu vlastníků automobilů), který se věnuje prevenci a osvětě v oblasti prodeje ojetých vozidel.
„Jsme země, kam putuje spousta ojetin ze západu. K nám se jich dováží mnohem víc, než kolik se vyváží, a s tím souvisí i stáčení tachometrů. Bohužel se tu tento nešvar stal skoro tradicí,“ říká Veselý. V porovnání se západní Evropou je situace v Česku stále horší, a to i kvůli legislativě. „V Německu je stáčení tachometrů trestný čin. U nás je to sice také trestné, ale jen pokud se prokáže škoda vyšší než 5 000 korun. A to je často téměř nemožné,“ dodává.
Podle statistik se v roce 2004 prodalo v Česku 671 000 ojetin a zhruba 5 % z nich mělo stočený tachometr o průměrně 50 000 km. „Když si uvědomíte, že auto s méně najetými kilometry se prodává za výrazně vyšší cenu, zjistíte, že se jedná o rozsáhlou ekonomickou kriminalitu. A nejde jen o peníze. Takové auto může být i nebezpečné, protože majitel neprovádí údržbu podle skutečného stavu vozidla. Pak vás může auto nejen nechat někde stát, ale v krajním případě vás může ohrozit na životě,“ upozorňuje Veselý.
Prevence jako klíč k bezpečnému nákupu
Spolek SOVA se zaměřuje především na prevenci a osvětu. „My nejsme právní kancelář, nemůžeme lidi zastupovat, ale snažíme se je vzdělávat a radit jim, jak se podvodům vyhnout. Nejlepší rada je jednoduchá – prověřujte auto před nákupem,“ vysvětluje Veselý.
Dnes už existuje řada možností, jak si auto prověřit. „Firmy jako Cebia mají miliony dat o historii vozidel a dokážou odhalit stočené tachometry. Ano, stojí to nějaké peníze, ale rozhodně méně, než kolik by vás stála oprava skrytých vad,“ radí Veselý. Další možností je přizvat si k nákupu odborníka. „Někdy stačí jen zkušené oko mechanika, který si všimne detailů – třeba ošlapaného pedálu, který neodpovídá počtu najetých kilometrů, nebo nového potahu na volantu, který má zakrýt opotřebení.“
Autobazar nebo soukromý prodejce?
„Doba dávno pokročila a řada velkých bazarů má certifikát, za který si samozřejmě zaplatíte. Bazary se bojí a fungují s jinými obraty,“ dodává Veselý. Jiná situace je u lidí, kteří jedou například do Německa, koupí jedno nebo dvě auta, stočí tachometr o 50 000 km a hned na tom vydělají.
Jak se technologie přizpůsobují podvodníkům
Technologie v automobilovém průmyslu se neustále vyvíjejí, a to platí i pro metody podvodníků. „Když SOVA začínala, viděli jsme věci jako – svařená auta z několika vraků, tachometry stočené o stovky tisíc kilometrů. Dnes už to není tak okaté, ale technologie paradoxně usnadňují podvodníkům práci. Existují programy, které stočí tachometr během pár minut,“ upozorňuje Veselý.
Na druhé straně však i metody odhalování podvodů pokročily. „Dnes jsou firmy schopné prověřit nejen tachometr, ale i další data z elektroniky vozu. Pro běžného kupujícího je ale složité se v tom vyznat, proto pořád zdůrazňujeme – vezměte si odborníka,“ apeluje Veselý.
Elektromobily a stáčení baterií?
S rozvojem elektromobility přicházejí i nové formy podvodů. „Elektromobily mají sice méně mechanických částí, ale klíčovou roli hraje baterie. A i tady existují způsoby, jak manipulovat s údaji o jejím stavu,“ říká Veselý. „Naštěstí už dnes existují specializované měřáky, které dokážou baterii prověřit nejen z hlediska aktuální kapacity, ale i dlouhodobé životnosti.“
Co dělat, když zjistíte, že jste koupili stočené auto?
Pokud zjistíte, že jste koupili auto se stočeným tachometrem, je podle Veselého klíčové nejprve se podívat do smlouvy. „Bohužel lidé si smlouvy pořádně přečtou až tehdy, když nastane problém. Přitom už při nákupu by měli trvat na tom, aby ve smlouvě byla jasně uvedena možnost odstoupení v případě zjištění skrytých vad,“ radí.
Dalším krokem je kontaktovat policii, ale jak už bylo zmíněno, prokázat škodu vyšší než 5 000 Kč je často velmi obtížné. „Proto lidem radíme, aby podali podnět na Českou obchodní inspekci. Ta může prošetřit konkrétní autobazar nebo prodejce a udělit pokutu,“ říká Veselý.
Může digitalizace a blockchain zabránit podvodům?
Jedním z možných řešení, jak stáčení tachometrů omezit, je digitalizace a využití moderních technologií, jako je blockchain. „Technicky není problém, aby už ve výrobě auta byla data o počtu najetých kilometrů uložena do systému, který by byl neprolomitelný. Blockchain by mohl zajistit, že každá změna bude dohledatelná,“ navrhuje Veselý.
Evropská unie by podle něj měla usilovat o jednotný systém pro evidenci najetých kilometrů. „V rámci EU by mělo být možné jednoduše ověřit historii každého auta. Bohužel zatím nejsme schopni ani sjednotit evidenci v rámci jednotlivých států,“ upozorňuje Veselý a dodává: „Věřím, že technologie existují, jen je třeba je implementovat. Pak by se situace mohla výrazně zlepšit.“
Prevence jako nejlepší obrana
Podle Zbyňka Veselého je stále nejdůležitější prevence. „Auto nekupujete každý den, tak si na to vyhraďte čas a investujte pár korun do prověření. Věřte mi, že se vám to vyplatí,“ uzavírá rozhovor Veselý s tím, že i přes zlepšení legislativy a technologií je stále největší zbraní proti podvodům dobře informovaný spotřebitel.
Celý rozhovor si můžete pustit jako video nebo podcast. Dozvíte se:
1) Jak autobazary zajišťují důvěryhodnost prodávaných vozidel a proč si za certifikát připlatíte?
2)Proč se bazary bojí rizikových prodejů a jak se mění jejich obchodní modely?
3)Jak funguje podvodné stáčení tachometrů a proč je stále rozšířené?
4)Na co si dát pozor při nákupu auta ze zahraničí, zejména z Německa?
5)Jak poznat auto se stočeným tachometrem a co vám může prozradit technická kontrola?
Autor: redakce
FocusOn je zpravodajský web zaměřený na nové trendy v ekonomice s důrazem na využívání moderních technologií.