Jak mohou české firmy uspět na globálních trzích? Jakou roli hraje stát v podpoře exportu a kde leží největší příležitosti? Český export je klíčovým tahounem ekonomiky, což potvrzuje i fakt, že podíl České republiky na světovém exportu je výrazně vyšší než její podíl na světovém HDP. Přesto zůstává česká exportní strategie výrazně nevyvážená – až příliš sázíme na evropské trhy, zejména na Německo. David Müller, vrchní ředitel sekce Evropské unie a zahraničního obchodu na ministerstvu průmyslu a obchodu, se v rozhovoru s moderátorem Markem Atanasčevem zaměřil na možnosti, jak tento trend změnit.
Otázka geografické orientace českých firem patří k hlavním tématům, která v současné exportní strategii rezonují. „Proč tedy firmy neexpandují víc mimo Evropu? Třeba do Asie nebo Afriky?“ zeptal se přímo moderátor Marek Atanasčev. „Je to složitější, než se zdá. Jiné kultury, složitější regulace, vyšší náklady na vstup – to všechno firmy často odrazuje,“ vysvětluje David Müller z ministerstva průmyslu a obchodu. „Ale právě v tom jim může stát pomoci.“
České firmy jsou ve světovém měřítku velmi úspěšné, ovšem téměř výhradně v rámci Evropy. Zarážející je příklad, který Müller v rozhovoru uvedl: „Do Bavorska, které je víceméně za rohem, exportujeme 25krát více než do Číny nebo do subsaharské Afriky.“ Přitom právě mimoevropské trhy nabízejí největší růstový potenciál do budoucna. „Naprostá většina hospodářského růstu v následující dekádě se pravděpodobně bude odehrávat mimo Evropskou unii,“ upozorňuje.
Jak může stát podpořit exportéry?
Jedním z hlavních problémů je nedostatečná informovanost firem o možnostech státní podpory. „Stále dokola je překvapením, že nalézáme firmy, které nevědí o tom, že jim stát může něco nabídnout v oblasti podpory exportu,“ konstatuje Müller.
Portfolio služeb, které stát nabízí, je přitom velmi široké – od vzdělávání a přípravy na export až po poskytování služeb v zahraničí prostřednictvím jednotné zahraniční sítě, zahrnující zahraniční kanceláře agentury CzechTrade i obchodní oddělení zastupitelských úřadů.
Pro firmy, které chtějí expandovat na nové trhy, existuje jasná cesta: „První krok je průzkum trhu – zjistit, kde je poptávka po vašem produktu a kdo jsou vaši konkurenti. Pak je ideální obrátit se na CzechTrade nebo naše ekonomické diplomaty. Ti vám pomohou s navázáním kontaktů a často i s prvními obchodními schůzkami,“ radí Müller.
Konkrétní nástroje podpory exportu
Mezi klíčové nástroje státní podpory patří organizování oficiálních účastí na zahraničních veletrzích. Ministerstvo průmyslu a obchodu každoročně zajišťuje zhruba 40 tzv. českých oficiálních účastí na nejvýznamnějších světových veletrzích.
„Stavíme národní pavilony, kde pod hlavičkou České republiky shromažďujeme všechny české vystavovatele, kteří mají zájem se na daném veletrhu prezentovat,“ popisuje Müller. Tato služba je mezi firmami velmi oblíbená, protože jim poskytuje komplexní řešení včetně stánku na klíč.
Neméně důležitou formou podpory jsou podnikatelské mise doprovázející ústavní činitele při zahraničních cestách. Tyto mise nabízejí dvojí přínos: „Vedle oficiálního programu a možnosti navázat kontakty přímo v dané zemi je nesmírně cenná i možnost potkat se s ostatními českými podnikateli a sdílet zkušenosti,“ zdůrazňuje Müller.
Praktické kroky pro malé a střední podniky
Zatímco velké firmy často disponují vlastními kapacitami pro expanzi na zahraniční trhy, malé a střední podniky státní podporu oceňují nejvíce. A právě na ně se zaměřuje většina programů.
„Co byste doporučil malému střednímu podniku, který je dobře etablovaný na trzích střední Evropy a chce jít dál za tyto hranice? Jaké jsou konkrétní kroky, na koho se obracet?“ položil důležitou otázku Atanasčev.
Pro menší firmy, které chtějí expandovat za hranice Evropy, je zásadní důkladná příprava: „Udělejte si domácí úkol – znáte svůj výrobek nejlépe. Podívejte se, kde jsou vaši konkurenti úspěšní, vytipujte si několik potenciálních trhů a pak oslovte odborníky z CzechTrade nebo ekonomické diplomaty na zastupitelských úřadech,“ doporučuje Müller.
K navázání prvních kontaktů existuje několik efektivních cest: „Jednou ročně se sjíždějí všichni ředitelé zahraničních kanceláří a ekonomičtí diplomaté do Prahy. Můžete si s nimi sednout, provést jakýsi ‚speed dating‘ a získat první informace o vašich cílových trzích.“
Turbulentní doba přináší i nové příležitosti
V kontextu globálních změn je budoucnost českého exportu plná výzev i příležitostí. „Jaké očekáváte trendy v zahraničním obchodu s novou americkou administrativou a obecně, jaké očekáváte globální trendy na poli globálního obchodu?“ zajímal se Atanasčev.
Müller zdůrazňuje, že navzdory současným problémům je třeba hledět dopředu. Na závěrečnou otázku moderátora „Jakou byste dal radu českým firmám v této, řekněme, poměrně rozbouřené době?“ odpověděl: „Čím je doba rozbouřenější, tím více je třeba dívat se po příležitostech. Vnímáme samozřejmě, že čeští exportéři čelí mnoha problémům, ať už jde o situaci na východních hranicích Evropské unie nebo o rostoucí ceny energií. Na druhou stranu české firmy mají často velmi unikátní produkty a stát je připraven je maximálně podpořit,“ uzavírá Müller.
Český export tak stojí před zásadním úkolem – diverzifikovat své trhy a více se prosadit mimo Evropu. S pomocí státních institucí a správnou přípravou však mohou i menší firmy na vzdálenějších, ale perspektivních trzích uspět. Klíčem k úspěchu je proaktivní přístup, kvalitní informace a využití dostupných podpůrných nástrojů.
Poslechněte si celý rozhovor a zjistěte:
- Jak stát podporuje české firmy při exportu a proč o tom spousta podniků stále neví.
- Proč je důležité diverzifikovat exportní trhy a nespoléhat se jen na Evropskou unii.
- Jak fungují podnikatelské mise a proč se vyplatí účastnit veletrhů s podporou státu.
- Které zahraniční trhy jsou pro české firmy nejperspektivnější a proč.
- Jaké jsou nejčastější chyby českých exportérů a jak se jim vyhnout.
Autor: redakce
FocusOn je zpravodajský web zaměřený na nové trendy v ekonomice s důrazem na využívání moderních technologií.