Národ pejskařů? Za chovatelské potřeby utratíme 10 miliard korun, miliardu chce Spokojený pes

Foto zdroj: FocusOn.cz
Byznys E-commerce 24. 04. 2025

Národ pejskařů? Za chovatelské potřeby utratíme 10 miliard korun, miliardu chce Spokojený pes

Společnost Spokojený pes, jeden z největších tuzemských e-shopů s chovatelskými potřebami, má ambiciózní plány. Nový CEO Matúš Karaffa chce firmu během pěti let dovést k miliardovému obratu a rozšířit její působení nejen na Slovensku, ale i v dalších okolních zemích.  

Matúš Karaffa převzal vedení společnosti Spokojený pes od Soni Fialkové a do firmy vstoupil s jasnou vizí: posunout e-shop ještě dál. V rozhovoru pro FocusOn vysvětlil, proč nabídku na pozici CEO přijal, jaký je aktuální stav trhu s chovatelskými potřebami a kam chce firmu směřovat.

Spokojený pes aktuálně dosahuje obratu 640 milionů korun ročně, což z něj dělá významného hráče na trhu. Společnost si stanovila ambiciózní cíl v podobě miliardového obratu, kterého chce dosáhnout v horizontu pěti let.

„Ta miliarda je pro nás spíše číselné vyjádření našich ambicí a směru, kterým jsme se rozhodli vydat. Je to takové magické číslo, ale není to tak, že tu miliardu musíme dosáhnout nebo je to náš absolutní cíl. Pokud si tu sedneme za pět let a obrat bude 930 milionů, tak si myslím, že ani já, ani akcionáři Spokojeného psa to nebudou považovat za selhání,“ říká Karaffa.

Cestu k tomuto cíli vidí především ve zlepšování kvality služeb, zaměření na zákazníka a expanzi na Slovensko. „Ten trh je ještě poměrně velký, i když je samozřejmě rozdělen mezi různé hráče. Myslím si, že zlepšováním nebo dodržováním kvality služeb, kterou my máme, a určitým zaměřením na zákazníka a na expanzi na Slovensko, se ta miliarda dá dosáhnout v rámci toho časového horizontu,“ dodává Karaffa.

Stav trhu s chovatelskými potřebami v ČR

Přesná velikost trhu s chovatelskými potřebami v České republice není podle Karaffy zcela známá, protože neexistují oficiální data. Odhaduje však, že český trh dosahuje zhruba 9 až 10 miliard korun, zahrnující jak online, tak offline prodeje.

„Trh je rozdělený na tři části. Jedna je supermarkety a hypermarkety, druhá je čistý online a třetí jsou hybridní prodejci, kteří mají řadu kamenných prodejen, ale zároveň fungují online,“ vysvětluje Karaffa strukturu trhu.

Po pandemii COVID-19 podle dostupných informací převažuje online prodej, který tvoří asi 60 % celkového objemu. Spokojený pes má na tomto trhu přibližně 11-12% podíl, což Karaffa považuje za solidní pozici, která však stále skýtá potenciál pro růst o několik procentních bodů.

Online versus offline: strategie kombinace kanálů

Přestože je Spokojený pes primárně e-shopem, společnost provozuje také tři kamenné prodejny – dvě v Praze a jednu v Říčanech. Tyto pobočky podle Karaffy dosahují vynikajících ekonomických výsledků, což vede k plánům na rozšíření sítě.

„Ekonomika a ziskovost té prodejny jsou skvělé. Takže to chceme zkusit i v dalších velkých městech nebo v dalších atraktivních lokalitách,“ popisuje Karaffa.

Společnost nechce budovat rozsáhlou síť prodejen, ale zaměřit se na strategické lokality, kde mají své zákazníky. „Naším cílem není mít stovky malých prodejen, jako mají někteří hráči v rámci pet foodu, a být v každém nákupním centru, ale najít si své lokality, kde máme své zákazníky, kteří ocení to, že si mohou buď vyzvednout své objednávky, nebo na místě osahat, vyzkoušet produkty,“ vysvětluje strategii.

E-commerce: stále prostor pro růst

Navzdory tomu, že boom e-commerce proběhl před několika lety, zejména během pandemie COVID-19, Karaffa věří, že online prodej má stále potenciál růst. Upozorňuje však, že tempo růstu se zpomaluje.

„Určitě e-commerce má kam růst, ale samozřejmě ten boom – ať už covidový nebo naopak x roků zpátky – ten růst v procentech meziročně byl extrémní. Tehdy se rostlo ze strašně malých čísel. Ta čísla už jsou zajímavější, takže už procentuálně ten růst nevypadá tak šíleně rychlý,“ konstatuje Karaffa.

Zároveň zdůrazňuje, že online prodej stále tvoří relativně malý podíl na celkovém maloobchodním trhu. „Stále věřím tomu, že online má relativně malý podíl na offline – teď myslím obecně trhu, nejen pet food. A ještě si má kde ukrajovat, protože ta pohodlnost nákupu a ty výhody převažují v online,“ dodává.

Expanzní plány: Slovensko a další země

Kromě posílení pozice na českém trhu plánuje Spokojený pes expandovat i na Slovensko a zvažuje vstup do dalších okolních zemí. Přesné plány jsou zatím ve fázi analýzy.

„Máme plány i mimo Česko a Slovensko, ale zatím je to opravdu jako ve stadiu. Máme plány, vidíme, že různí čeští e-commerce hráči to do okolních zemí zkoušejí úspěšně. Nevidíme důvod, proč by to nemělo fungovat v našem segmentu do nějaké míry,“ říká Karaffa.

Jako potenciální trhy uvádí ty, na které obvykle cílí české e-shopy: Maďarsko, Polsko, Rumunsko, Rakousko a někdy i Německo. „Je to jeden z úkolů nebo mých úkolů na další měsíce, trochu zanalyzovat ty zahraniční trhy,“ dodává.

Vlastní značka: otevřená otázka

Mnoho e-shopů dnes nabízí produkty pod vlastní značkou. Spokojený pes tuto možnost také zvažuje, ačkoli v minulosti se firma do tohoto kroku nepustila. „To je otevřené téma ve Spokojeném psovi. Co vím, tak několik let zatím vždycky došlo k tomu, že se do toho firma nepustila. A já se chci trochu podívat na to, jaké byly ty důvody, proč došlo k tomuto rozhodnutí,“ vysvětluje Karaffa.

Přiznává, že privátní značky jsou celosvětovým trendem v retailu. „Vidím, a nejen v e-commerce, ale v podstatě v celém světovém retailu je to obrovský trend. To, že ten, kdo má nějakou sílu na trhu, má své privátní značky a vyrábí svou řadu,“ uzavírá Karaffa.

Celý rozhovor si můžete pustit jako video nebo podcast:

  1. Proč Matúš Karaffa odešel z předchozí pozice a co ho přivedlo právě do Spokojeného psa?
  2. Jak velký je podíl českých domácností, které vlastní psa, v porovnání s okolními zeměmi?
  3. Jaká je průměrná hodnota objednávky v e-shopu oproti kamenným prodejnám?
  4. Proč je zákaznický servis v kamenných prodejnách důležitou součástí strategie firmy?
  5. Jak by mohla vypadat potenciální privátní značka Spokojeného psa a na jaký segment by cílila?

Autor: redakce

FocusOn je zpravodajský web zaměřený na nové trendy v ekonomice s důrazem na využívání moderních technologií.

Další rozhovory