Téměř polovinu světové produkce elektriky spotřebují motory všeho druhu, jak ty v elektrických automobilech, tak v průmyslových strojích. Zefektivnění těchto procesů nabízí startup Turntide Technologies, který přišel s řešením v podobě převratného elektromotoru.
Podle agentury Bloomberg kalifornský výrobce právě oznámil, že se nová technologie dočkala dalších investic v hodnotě až 80 milionů dolarů (cca 1,7 miliardy korun). Finančně se zapojili třeba investiční fond Billa Gatese (zakladatele Microsoftu), ikona marvelovských superhrdinských trháků, herec Robert Downey Jr. (Iron Man), či jeden z tvůrců iPhonu Tony Fadell.
Fyzika na úrovni základní školy aneb Jak funguje motor
Elektrické motory přeměňují elektriku na pohyb pomocí elektromagnetů pro generování magnetických polí otáčejících rotor kolem hřídele. Tento jednoduchý točivý pohyb, v závislosti na velikosti motoru, může rozjet zahradní sekačku nebo třeba i nákladní letadlo.
U běžných motorů přijde velká část magnetického pole nazmar, protože není využit jeho plný potenciál. Kalifornský výrobce ale našel způsob, jak tuto konverzi maximalizovat opakovaným zapínáním a vypínáním magnetů uvnitř motoru, a to až 20000krát za sekundu. Motor by měl tak, pokud proces funguje správně, vyprodukovat stejné množství výkonu se spotřebou elektriky až o 30 % nižší.
K efektivnímu využití technologie ale podle CEO společnosti Turntide dojde, až budou počítačové čipy dostatečně levné na to, aby mohly programy tímto způsobem spouštět. Ředitel firmy svůj produkt proto mimo jiné popisuje jako „kovem obalený software“.
Výsledky v praxi
Turntide se v současné době specializuje na konkrétní trh – nahrazuje staré elektrické motory ve ventilačních systémech velkých budov. Úspora nákladů při snížené spotřebě elektriky umožňuje dosáhnout návratnosti investic už za tři roky, což vytváří nepopíratelnou konkurenční výhodu. Loni kalifornská firma vyměnila na 5 000 takových motorů a letos má ambice své výsledky zdesetinásobit.
Společnost Turntide také sonduje možnost uplatnění svých motorů i v jiných oborech, například u čerpadel a v kompresorech. Nejzajímavějším trhem pak ve finální verzi produktu budou pravděpodobně elektromobily, i když dosažení výkonu, jaký takové vozy vyžadují, může zabrat ještě několik let vývoje.