Toyota vyvinula systém řízení provozu svých autonomních elektrických vozidel. Nasadí ho v připravovaném japonském městě budoucnosti Woven City. Po jeho otestování plánuje spolu s partnery komerční rozšíření v dalších regionech.
Systém řízení provozu vozidel e-Palette se skládá ze systému pro připojení autonomních aut a lidí. V rámci systému je možné vysílat autonomní vůz v případě potřeby a v potřebném množství. Provozní plány lze flexibilně měnit, přičemž vozidla se automaticky odesílají a vracejí podle potřeb v reálném čase.
Chytrý systém brání výpadku
Když jsou do provozu přidána další vozidla, jsou intervaly upraveny tak, aby byl zajištěn jejich rovnoměrný rozestup. Automaticky jsou také detekovány vady a nesrovnalosti na vozidle, a pokud k nim dojde, automaticky se vrátí do depa a místo nich vyjedou náhradní.
V případě nouze lze vozidla zastavit nebo znovu vrátit do provozu. Součástí systému je tzv. vizuální správa, která umožňuje jedné osobě spravovat několik vozidel najednou, což by pro potenciální kupující znamenalo šetření financí na mzdových nákladech.
Debut na olympijských hrách
Autonomní elektromobil e-Palette s automatizovanými jízdními funkcemi, který měl svůj debut na loňském autosalonu v Tokiu měl poprvé být nasazen v autobusové dopravě pro sportovce a související personál v olympijských a paralympijských vesnicích na OH v Tokiu 2020. Hry ale nakonec byly kvůli koronaviru odloženy na příští rok.
Woven City
Woven City je prototypem města pro testování a vývoj technologií, jako je automatizovaná jízda, mobilita jako služba, osobní mobilita, robotika, inteligentní domy a umělá inteligence. Provoz e-Palette v tomto reálném prostředí, kde žijí lidé, poskytne řadu poznatků, díky nimž bude možné platformu komerčně nasadit.
Autor: Tomáš Vrána