Autonomní elektrické vozidlo je projektováno pro jízdu v hustých městských prostředích. Podle údajů uvedených výrobcem dosahuje rychlosti 120 km/h a na jedno nabití jezdi až 16 hodin.
Mezi specifika robotaxi od Zooxu podle webu Robotics and Automation News patří, že je schopné plynulé jízdy v obou směrech. Tedy z konvenčního hlediska dopředu i dozadu. Díky souměrnému vytáčení všech čtyř kol navíc nabízí lepší manévrovací možnosti v složitých situacích, což přijde vhod zvláště při parkování.
Se 3,63 metry na délku jde také o jedno z nejmenších vozidel svého druhu. Uvnitř najdete čtyři sedačky umístěné naproti sobě jako ve vlakovém kupé. Co byste tam naopak hledali marně, je volant.
Jako zdroj energie slouží baterie o objemu 133 kWH, jedna z nejvýkonnějších, která je momentálně dostupná na trhu. I díky tomu vůz vydrží v provozu úctyhodných 16 hodin na jedno nabití. To má samozřejmě pozitivní důsledky také pro ekologii.
„S tím, jak jsme svědky alarmujícího růstu statistik týkajících se emisí skleníkových plynů a dopravních nehod, začíná být stále důležitější usilovat o udržitelnější a bezpečnější řešení umožňující cestujícím se přesouvat z bodu A do bodu B,“ popsal cíle firmy její výkonný ředitel Aicha Evans.
Bezpečnost především
Mezi 100 bezpečnostními inovacemi, které do svého robotaxi Zoox vložil, najdeme kupříkladu nový airbag systém pro vozidla schopná jízdy v obou směrech a sedačky, které poskytují cestujícím tu nejvyšší možnou úroveň ochrany.
Samoříditelný elektromobil je navíc vybaven unikátní senzorickou architekturou, tvořenou kamerami, radary a technologií LIDAR, které v součinnosti pokrývají 270° úhel po obvodu vozidla. Předchází se tak typickým slepým bodům a systém Zooxu díky tomu může nepřetržitě sledovat objekty v blízkosti auta, ať už jde o chodce, cyklisty, nebo jiné účastníky dopravního provozu.
„Bezpečnost stojí v centru všeho, co děláme,“ pojmenovává priority firmy jeden se spoluzakladatelů Zooxu Jesse Levinson. „Projektování vozu úplně od základů nám poskytlo příležitost znovu promyslet bezpečnost cestujících a posunout se tak od reaktivních opatření k těm proaktivním.“
Autor: Petr Pláteník