O digitalizaci státní a veřejné správy, vstupu na burzu v době pandemie a mnohém dalším jsme si povídali s Jiřím Horynou, předsedou představenstva společnosti eMan.
Digitalizace nabrala v letošním roce na velkých obrátkách. Pod tímto pojmem si můžeme představit využití digitálních technologií k tvorbě nových nebo transformaci stávajících obchodních procesů. V praxi to může znamenat digitalizaci správy dokumentů, digitální sjednávání smluv či využití nějakého portálu za cílem snížit vytížení standardních cest zákaznické péče, jako jsou call centra či přepážky na pobočkách.
Od mobilů po komplexní IT systémy
Jako u každého jiného druhu podnikání i digitalizace podniku musí začít nějakou poptávkou ze strany zákazníka, kde sdělí své požadavky a návrhy ohledně produktu. Společnost provádějící digitalizaci požadavky projde, zanalyzuje stav a potřeby a pak vytvoří návrh, ten následně projde se zákazníkem a krok po kroku dojde k ideálnímu řešení.
„Naše projekty jsou zpravidla jakási mobilní řešení, na kterých jsme historicky začínali. S vývojem trhu jsme ale čím dál více rozkročeni i směrem k jiným druhů řešení, například portálů a různých webových aplikací,“ komentuje Jiří Horyna ze společnosti eMan
Digitalizace státních podniků
Digitalizace různých subjektů statní správy probíhá úplně stejně jako v soukromém sektoru. Jejich požadavky jsou však často směřovány více na bezpečnost s myšlenkou řádné ochrany dat.
Jedná se pak například o aplikace umožňující správu většího počtu mobilních zařízení, taková aplikace umožňuje omezit funkcionalitu takového zařízení pouze k tomu, čemu je určené. V praxi to může vypadat tak, že na svém firemním telefonu nemůžete otevírat různé portály, fotit či užívat ho k nekalostem. Bezpečnostní stránka aplikace za cílem ochrany dat umožní při ztrátě takového zařízení okamžité vymazání všech citlivých informací.
Pandemie poměrně rychle mění digitalizaci v soukromém sektoru, řada společností využila pozastavených provozů k různým druhům inovací. Státní správa, jak víme, je zatížena řadou byrokratických procesů, které celý proces zpomalují.
„Osobně si myslím, že pandemie bude i u státní správy akcelerovat rychlost digitalizace. Jak vidíme u svých korporátních zákazníků, vize přenosu dat do digitální podoby u nich byla i před pandemií. Koronavirová krize tyto procesy jen urychlila a rychle posunula vpřed. Do budoucna bude nutné, aby se unifikovala digitalizační strategie státu.
Pokud hovořím za sebe, jako běžného občana České republiky, přijde mi dobré minimalizovat pobíhaní po úřadech, abych byl schopen komunikovat s jednotlivými úřady digitální formou, a i výměna různých dokumentů byla snazší.“ doplňuje Horyna.
Digitalizace zdravotnictví je první krok k úspěchu
„Mnohým z nás se určitě někdy stalo, že jsme v rámci jednoho měsíce navštívili více než jednoho lékaře, který nás poslal na obdobná vyšetření. Přijdu k lékaři číslo jedna a ten mi doporučí například odběry a rentgen, po dvou týdnech jdu k lékaři číslo dvě a ten udělá to samé. Absence sdílené infrastruktury ve zdravotnictví stojí stát i pojišťovny značné finanční prostředky. Jednotnou databází by se takovým ztrátám dalo snadno předejít.
Jsem velkým zastáncem digitalizace zdravotnictví, myslím si, že každý má nárok mít přístup ke svým vlastním zdravotním záznamům, a lékaři, kteří mě vyšetřují by měli mít totéž. Často se mi stává, že v nemocnici dostanu řadu papírů, jeden pro mě, druhý pro následujícího specialistu a třetí si nechají. Tu dokumentaci pak někde ztratím a celý proces se opět značně prodlužuje,“ ukončuje Jiří Horyna ze společnosti eMan.
Autor: Tomáš Vrána