I když si občas z výchovných účelů nasadí roušku, ve skutečnosti ji nepotřebují. Jejich život je kompletně zkonstruovaný a uzpůsobený tomu, aby sbírali lajky. Mraky lajků. Takoví influenceři už dnes nenechávají chladnými ani velké značky, ochotné platit nemalé částky za partnerství a sponzoring.
Seraphine má růžové vlasy a instagramový účet plný fotek s kočkami. A 400 tisíc sledujících. Celá je dílem herní firmy Riot Games Inc. Nepřekvapí proto, že se nakonec jejich virtuální influencerka objevila jako postava v největším hitu studia League of Legends. Také ale nedávno zvládla třeba odpromovat svou hudbu v Šanghaji.
Na více místech najednou
Virtuální a reálné se zde naprosto sbíhá. V miliardovém byznysu možnost být na více místech najednou nebo skákat bez omezení po zeměkouli, jak se vám zalíbí, může představovat nespornou výhodu. Nemluvě o tom, že více než koronavirus vás ohrožují spíš viry počítačové.
„Virtuální influenceři, i když se jedná vlastně o fake, mají velký byznysový potenciál,“ myslí si Christopher Travers, zakladatel webové stránky virtualhumans.org. „Z dlouhodobého hlediska mají levnější náklady než lidé, můžete je 100% ovládat, mohou se vyskytovat na více místech zároveň, a co je nejdůležitější, nikdy nezestárnou nebo neumřou.“
Podle Traverse registrujeme nyní na sociálních sítích kolem 125 aktivních virtuálních influencerů. Více než 50 z nich debutovalo v průběhu posledních 18 měsíců. Na YouTube údajně jejich počty jdou do tisíců.
Vlivu, který umělé celebrity pomalu nabírají, si podle webu Bloomberg už všimly i velké značky. Taková modelka Lil Miquela propaguje Calvina Kleina nebo Pradu. Její účty na sociálních sítích sledují takřka 3 miliony lidí a podle odhadů odborníků z britského online tržiště OnBuy jen tento rok vydělá svým tvůrcům přes 11 milionů liber (více než 300 milionů korun).
Hyper-realita
„Život“ virtuálních celebrit navíc skýtá nové možnosti pro utváření jejich životních příběhů. „S tím, jak už lépe známe zájmy a návyky mladých a technologicky zdatných hráčů… se stalo zjevné, že sociální média poskytují platformu pro storytelling způsoby, které nebyly dříve v našich fantasy hrách možné,“ vysvětluje, čím se práce na profilu virtuálních influencerů stává novou výzvou, Patrick Morales, který má v Riot Games na starosti tvorbu charakterů herních postav.
A tak trochu v herním průmyslu se zřejmě inspirovala firma Superplastic, když dvojici svých virtuálních influencerů dala doslova nelidský vzhled. Kaskadér Janky připomíná přerostlou kočku skříženou s medvědem, zatímco Guggimon by se dal charakterizovat jako vytáhlý zajíc se žraločím úsměvem. Oba dohromady mají už přes 2 miliony sledujících na Instagramu.
„Protože žijí jak ve fyzickém, tak digitálním světě, neexistují pro ně žádné zjevné limity,“ líčí výhody takového konceptu zakladatel Superplasticu Paul Budnitz. „Guggimon se může jeden den poflakovat s The Chainsmokers a Ricem Nastym a ten příští projet se svým DeLoreanem výlohou večerky. Všechny naše postavy přitom nosí oblečení od módních značek, jedí opravdové jídlo a řídí skutečná auta. Takže jde o takový mix reality a hyper-reality.“
Autor: Petr Pláteník