;

Obliba čisticích robotů kvůli koronaviru raketově roste

16. 09. 2020

Obliba čisticích robotů kvůli koronaviru raketově roste

Zájem firem o využití robotů pro čištění a sterilizaci prostor předčil všechna očekávání. Do tohoto perspektivního byznysu se zapojilo mnoho známých firem, jako jsou Boston Dynamics nebo SoftBank.

Neo je 120 cm vysoký robotický podlahový mycí stroj, který může samostatně projíždět velkými komerčními budovami bez nutnosti lidského dohledu.

„Od jeho zavedení v roce 2016 se tržby společnosti Neo každý rok zhruba zdvojnásobily,“ uvedl Faizan Sheikh, generální ředitel a spoluzakladatel společnosti Avidbots, kanadského startupu, který robota sestrojil. Letos však poptávka podle The New York Times vzrostla o 100 procent právě od březnového odstavení vyvolaného pandemií. Náhle je potřeba důkladného, ​​spolehlivého a častého čištění.

Autonomní roboti jsou primárně určeni k čištění podlah a koberců, ale firmy zabývající se robotizací mají plné ruce práce s vývojem dalších čisticích aplikací. Například společnost Boston Dynamics spolupracuje na vývoji dezinfekčního řešení, které lze namontovat na jejich čtyřnohého robota známého jako Spot.

Vedle toho newyorský startup Somatic pracuje na robotovi, který může čistit koupelny pomocí technologie vstřikování. Taková koupelna čištěná bez pomocí lidí je logicky bezpečnější díky sníženému riziku šíření různých choroboplodných zárodků. A navíc bude robot vždy dělat práci přesně tak, jak je naprogramován.

Robot čistič za milion korun. Vyplatí se?

Myšlenka robotického čištění není nová. První pokusy proběhly v sedmdesátých letech, ale technologie nestačila na tento úkol a stroje byly „extrémně nákladné“.

Robot Neo je určen pro budovy o rozloze nejméně 7 500 metrů čtverečních a prodává se za 50 000 dolarů (1 120 000 korun), plus 300 dolarů (6 700 korun) měsíčně za software, který sleduje výkon čištění. Za tuto cenu je návratnost pro kupujícího určena na 12 až 18 měsíců. Lze jej také pronajmout za 2 500 dolarů (56 000 korun) měsíčně, včetně údržby a softwaru, na minimální tříletou smlouvu.

Robotický pes od Boston Dynamics, který bude umět dezinfikovat prostory
Zdroj: Mike Blake/Reuters

Podle Briana Cobba z Mezinárodního letiště Cincinnati / Severní Kentucky nasazuje jejich letiště robota Neo třikrát nebo čtyřikrát denně, aby vyčistil stovky tisíc metrů čtverečních dlážděné podlahy. Podobných robotů pro dezinfekci či čištění prostor využívá i Hongkongské mezinárodní letiště.

„Neo má schopnost umělé inteligence, takže i když se pohybuje po své původní cestě a uvidí něco na trase jízdy, objede to,“ komentuje Cobb. „Pokud tam bude překážka další den, Neo ji zařadí do své mapy,“ dodal Cobb.

Konec klasického vysávání. Robot ušetří až 90 procent času

SoftBank, japonský nadnárodní konglomerát, představil v listopadu prostřednictvím svého robotického oddělení automatický čistič koberců Whiz. Po celém světě je již rozmístěno více než 10 tisíc těchto kompaktních robotů.

Stačily už upoutat pozornost Jeffa Tingleyho, prezidenta Sparkle Services, úklidové společnosti v Enfieldu v Connecticutu, která pracuje ve velkých komerčních zařízeních po celém Connecticutu, New Jersey a New Yorku. Ten se již dlouho zajímal o robotické čištění, ale nenašel technologii, která by byla dostatečně pokročilá nebo nákladově efektivní.

„Vysávání je jedním z časově nejnáročnějších procesů čištění. S Whizem můžete v podstatě ušetřit 90 procent požadovaného času,“ komentuje Tingley.

Software robota vyvinula společnost Brain Corp ze San Diega, která spolupracuje s dalšími hráči na trhu, zejména v odvětvích čištění a skladování. Autonomní technologie Brain Corp nazvaná BrainOS je využívána v robotech od společností Tennant, Minuteman, Kärcher a dalších.

„Ve druhém čtvrtletí letošního roku se používání robotů poháněných BrainOS vyšplhalo o 24 procent oproti předchozímu roku,“ uvedl Chris Wright, viceprezident prodeje společnosti Brain Corp. Zároveň poznamenal, že k velkému nárůstu došlo během denních hodin, což signalizuje zásadní posun v harmonogramech úklidu.

„Čištění nyní prochází první změnou, protože se stává důležitým pro image společností. Každý teď trochu váhá, než vejde do budovy. Jednou z věcí, které lidi okamžitě uklidní, je, když vidí, že je uklizeno nebo se efektivně a bezpečně uklízí,“ dodal Wright.

Autor: Tomáš Vrána

Další články