;

Ve Finsku zkouší Koronabota. Pomáhá lidem s objednáváním se na testy

Články 15. 09. 2020

Ve Finsku zkouší Koronabota. Pomáhá lidem s objednáváním se na testy

Situace, kterou známe z jara i u nás. Důležité telefonní linky jsou přetížené, informační centra a dispečeři sotva zvládají odbavovat ty, co se dovolají. V jednom z největších evropských zdravotních zařízení, v Helsinské univerzitní nemocnici, z tohoto důvodu zprovoznili internetového robota, který dostal přiléhavé jméno – Koronabot.

Službu v prvotní fázi zde podle informací finské veřejnoprávní televize Yle zpřístupnili už na jaře, tehdy ale sloužila pouze k předběžné diagnostice koronavirové infekce s následným doporučením objednat se na testy. To už teď není třeba, systém potenciální nakažené rovnou provede i objednávkovým formulářem.

Koronabot je určen lidem náležejícím do spádové oblast Helsinské univerzitní nemocnice. Jelikož se, stejně jako u nás, ve Finsku zatím nedaří nějak výrazně navyšovat testovací kapacity, jednou z mála šanci, jak celý proces zefektivnit, je právě využití automatizovaných prostředků.

Přihlášení pomocí digitální autentifikace

Webové stránky, na kterých služba běží, jsou kromě finštiny dostupné také v angličtině a švédštině. Po zodpovězení úvodní položky dotazující se na oblast bydliště následují obligátní otázky na symptomy nemoci, ale třeba i zjišťování, zda pracujete ve zdravotní péči nebo jestli jste pobývali v posledních 14 dnech v zahraničí.

Pokud internetový robot vyhodnotí, že byste se měli nechat testovat, následně pomocí některého z autentifikačních prvků, jako je mobilní ID (zatím používané jen v několika zemích, jako právě Finsko, Švédsko či Estonsko) nebo kód používaný k přihlašování do internetového bankovnictví, vám už jen stačí zarezervovat si pro svou osobu den a čas.

Odpadá tak u nás nezbytné vyřízení si testu přes jeden z mezistupňů, ať už jde o vypsání žádanky obvodním lékařem, nebo některou z hygienických stanic. Větší míra zodpovědnosti je tu tak kladena na elektronické rozhraní.

A nejen to. Výhodou systému podle vyjádření zástupců Helsinské univerzitní nemocnice je možnost provádět rezervaci i za osobu blízkou, jako je třeba dítě v případě rodičů.

Autor: Petr Pláteník

Další články