Nikolaj Ironov je jedním ze zaměstnanců Art. Lebedev Studia, který má za sebou více než 20 komerčních projektů. A nadřízení si ho nemůžou vynachválit: chrlí jeden návrh za druhým a je schopný pracovat 24 hodin denně. Jak by taky ne, když je celý umělý!
Minulý měsíc přišlo prestižní ruské grafické studio s nečekaným překvapením, hlavně pro některé zákazníky – jejich loga navrhovala umělá inteligence. „Spousta našich klientů pozitivně kvitovala všechen ten mediální humbuk, který se kolem projektu vytvořil,“ komentuje virální efekt odhalení Sergej Kulinkovič, umělecký ředitel studia, ve vyjádření pro web TNW.
Ještě pozoruhodnější podle něj ale je, že značná část ze zákazníků byla spokojená s výsledky práce už předtím, než se dozvěděli o Nikolajovi pravdu. A jak takový umělý grafický designer funguje? Jako kompilátor podnětů a „chrlič“ návrhů, dalo by se říct.
Nekonečná řada návrhů
Nikolaj Ironov byl jako jiné AI trénován na velké sadě dat, v tomto případě SVG (Scalable Vector Graphics) piktogramů pokrývajících různou tematiku. Takto poučený systém umělé inteligence pak při zakázce nejdříve provede analýzu vložených textových informací o firmě, jejíž logo vytváří – zejména název značky a popis předmětu práce společnosti. Z toho vzejde samotný text zpracovávaný do podoby loga.
S tímto nápisem v logu pak začne Nikolaj provádět ta správná kouzla. Pomocí obsažených algoritmů zkouší různé poměry velikostí textu a grafiky, zjednodušuje design, variuje barvy i fonty. Výsledkem je velmi obsažný vzorník různých podob loga, ze kterého si klient může vybírat.
„Řečeno jednoduše, mozek Nikolaje Ironova je kombinací různých designových automatických systémů užívaných v rozdílných fázích práce na návrhu,“ tvrdí Kulinkovič. S AI designérem firemních log se ale plány Art. Lebedev Studia na tomto poli ani zdaleka nevyčerpávají a uvažuje se tu už například o software as a service (software jako služba) verzi Nikolaje Ironova.
„Ale ani tím ještě nekončíme,“ netají se odvážnými plány Kulinkovič. „Výzev v různých odvětvích automatizace designu je nepřeberně. Je jen otázkou času, než se dočkáme stále častějšího uplatnění automatizace v kreativních průmyslech.“
Autor: Petr Pláteník