Toyota dosáhla hranice 15 milionů prodaných hybridních vozů, cena akcií Tesly narostla do nebývalých výšin. I když většina průmyslových odvětví sčítá ztráty po výpadku ekonomiky, je tu jeden segment, který čekají skvělé zítřky. Aspoň podle analytiků společnosti Deloitte.
Do těchto prognóz a statistik se ovšem započítávají i automobily na palivové články, které jinak řadíme do kategorie vozů na vodíkový pohon. Právě Toyota do jmenované technologie vkládá velké naděje, a to nejen pokud jde o osobní dopravu, ale třeba i o dodávky, náklaďáky atd.
Japonská automobilka dokonce plánuje podle informací webu Robotics and Automation News do roku 2025 přijít s 40 modely elektromobilů, ať už půjde o aktualizované verze již vyráběných vozů, nebo o nové výrobky. 10 z nich by podle prohlášení zástupců Toyoty měla být tzv. „zero-emission vehicles“, tedy vozidla s nulovými emisemi zplodin z výfukových plynů.
31,1 milionu v roce 2030
Podle prognóz poradenské společnosti Deloitte na konci třetí dekády 21. století bude každé jedno ze tří prodaných vozidel elektromobil. „Navzdory výpadku způsobenému covidem-19 i tak očekáváme, že letos prodeje elektromobilů dosáhnou celosvětově čísla 2,5 milionu,“ tvrdí experti Deloittu.
V půlce desetiletí by to mělo být už 11,2 milionu a v roce 2030 dokonce 31,1 milionu. Co je ještě důležitější, plně elektrická vozidla postupně převládnou nad těmi hybridními, a to až do úrovně 81% podílu z celkového počtu.
Tržně největší automobilka
Trendu elektromobilů podléhá i tradiční značka GM, dlouhou dobu vlajková loď výroby vozidel na benzín. V půlce dekády očekává tento výrobce dosažení magické hranice jednoho milionu prodaných vozů na elektrický pohon.
Německá továrna BMW zaznamenává tento rok zatím jen propad ve všech oblastech výroby, až na jednu. I když něco přes 61 000 elektromobilů prodaných v první polovině roku znamená pouze asi 3% nárůst proti stejnému období loňského roku, stále jde o kladné číslo ve srovnání s 20% sešupem u ostatní výroby.
A ikonická Tesla sice doposud vyrobila „jen“ milion elektromobilů, ale podle tržní kapitalizace už je největší automobilkou na světě, když celková cena jejích akcií vyšplhala v druhé polovině července na neuvěřitelných takřka 300 miliard dolarů.
Autor: Petr Pláteník