Projekt, který realizoval tým tvořený zástupci různých divizí globální firmy Airbus, nese název Autonomous Taxi, Take-Off and Landing (ATTOL). Česky Autonomní taxi, vzlétání a přistávání.
Letecký gigant podle informací webu Robotics and Automation News zatím neuvažuje o vývoji plně autonomních letadel a jejich uplatnění na trhu. Experimentální projekt slouží spíš k odzkoušení technologií digitálního řízení některých procesů pilotování letadla.
Jak naznačuje samotný název Autonomous Taxi, Take-Off and Landing, pozornost vývojářů se zaměřila především na klíčové fáze letu, kterými jsou vzlétání a přistávání a samozřejmě i přeprava lidí.
Testovaný model je schopný plně automatického letu prostřednictvím techniky vidění, k čemuž slouží přímo na palubě letadla instalovaná technologie rozpoznávání obrazu. Podle Airbusu jde o vůbec první úspěšné odzkoušení tohoto postupu v oboru letectví.
Větší bezpečí
Letadlo absolvovalo přes 500 zkušebních letů, z nichž přibližně 450 bylo zasvěceno sběru hrubých video dat, která posloužila k vyladění řídicího algoritmu. Šest testů, sestávajících z pěti vzlétnutí a přistání v řadě, pak přímo odzkoušelo možnosti autonomního letu.
Pokud se tato technologie osvědčí, měla by podle představ zástupců Airbusu umožnit pilotům méně se zabývat rutinním ovládáním letadla a více se zaměřit na strategické rozhodování a vůbec řízení letu. K tomu jim má pomáhat algoritmus mechanického učení nebo automatické nástroje značení dat, procesování a generování modelů.
Jedním z cílů spojovaných s projektem ATTOL je i zvýšení bezpečnosti leteckého provozu. Ostatně v tomto směru vyvíjí Airbus i další aktivity, týkající se inovací v oblasti materiálů, alternativních pohonných systémů a propojování platforem.
Autor: Petr Pláteník