Mlhová světla a hlavní světlomety většinou v automobilkách seřizují lidé. Je to fyzicky náročná a nepříjemná práce, při níž nezřídka dochází k pracovním úrazům. Firmy Ford Vehicle Operation Manufacturing Engineering, Dürr Assembly Products a KUKA AG společně vyvinuly řešení, jak tento výrobní krok automatizovat pomocí robotů.
Při montáži mlhových světel se musí dělník shýbnout a špatně přístupným otvorem nahmatat šroub v nárazníku. Poté musí velmi opatrně přiložit šroubovák, aby se žádná část nepoškodila. Je to pro člověka náročná a nepříjemná práce.
Ve studii proveditelnosti automatizovaného řešení se využily dvě kolaborativní robotické paže KUKA LBR iiwa. Ty samostatně seřizují mlhová světla a dokážou pracovat společně s lidmi bez ochranných bariér. Zatímco člověk seřizuje hlavní světlomet na jedné straně, kolaborativní robot KUKA LBR iiwa se na druhé straně stará o mlhová světla. Díky senzorům dokáže robot okamžitě zjistit kontakt s člověkem a zastavit pohyb. Dalším bezpečnostním prvkem je hliníkový portál od firmy Dürr.
LBR iiwa pracuje s koncovým nástrojem Dürr, který sestává z kamerového systému a šroubováku. Šroubovák nastaví robot zcela přesně na hlavu šroubu podle souřadnic otvoru zjištěných kamerovým systémem. Montážní šroub se nachází přibližně 80 mm za otvorem v nárazníku. Po seřízení jednoho mlhového světla se tentýž postup opakuje na druhé straně vozidla.
V současnosti jsou v testovacím provozu dva roboti KUKA LBR iiwa v závodě Ford v Saarlouis v Německu, kde pracují na montáži vozů Ford Focus C519. Kromě ulehčení nepříjemné a namáhavé práce využití robotů zvyšuje kvalitu montáže mlhových světel a také šetří čas: zatímco robot na jedné straně vozu montuje mlhovku, člověk na druhé straně nastavuje hlavní světlomet.
Autor: Petr Bílek