Nový software se pokouší rozpoznávat emoce studentů během přednášky. Cílem je poskytnout učitelům cennou zpětnou vazbu. Odhalení skutečné emoce z výrazu obličeje však není úplně snadné.
Vysokoškolský učitel se po přednášce podívá do počítače. Program mu ukáže, že většina studentů po půlhodině ztratila zájem o přednášenou látku. Což bylo přesně v okamžiku, kdy odbočil od hlavního tématu a začal vykládat o vedlejším, byť souvisejícím problému. Učitel tedy zjišťuje, že podobné odbočky nemá příště dělat.
Skutečná technologie, která by se dala použít v přednáškové místnosti, zatím ještě neexistuje, ale usilovně se na ní pracuje. V nedávno publikované studii badatelé popisují systém umělé inteligence, který analyzuje emoce studentů na základě videonahrávky výrazů obličeje.
Systém poskytuje učitelům okamžitou odezvu o tom, jak studenty během hodiny výklad zajímá. Huamin Qu, počítačový expert na Hongkongské univerzitě vědy a technologie a spoluautor studie, uvádí důvod, proč je to přínosné: „Když víte, že přednáška je pro posluchače příliš obtížná a že se přestávají soustředit, tak na to můžete reagovat a zlepšit přednášku tak, aby studenti napříště pozornost udrželi.“
Qu a jeho spolupracovníci testovali systémy na dvou různých skupinách. Jednou tvořily malé děti předškolního věku v Japonsku a druhou vysokoškoláci Hongkongu. Učitelé po výkladu obdrželi přehled o emocích jednotlivých lidí ve skupině a o emoci skupiny jako celku.
Systém umělé inteligence si dokázal velmi dobře poradit z rozpoznáním emoce, jako je štěstí. Často se však dopouštěl chyb, kdy soustředěnost na výklad interpretoval jako hněv či smutek. Ostatně, když se člověk soustředí na práci či studium, tak velmi často si ostatní jeho výraz bohužel vyloží tak, že je naštvaný. V systému umělé inteligence bude tedy nutné zpřesnit data a provést nový trénink modelu. A jsou zde i další problémy, jako je soukromí studentů: jejich chování může ovlivnit už to, že vědí, že jsou sledováni.
Autor: Petr Bílek