Švédská personální agentura TNG k vedení přijímacích pohovorů do zaměstnání namísto člověka využívá robota s lidskou tváří. Cílem je odstranit nevyhnutelné lidské předsudky.
Tengai je plně automatizovaný konverzační robot s umělou inteligencí, který slouží k vedení pracovních přijímacích pohovorů. Podle svých tvůrců, švédské společnosti Furhat Robotics, umí Tengai zhodnotit měkké dovednosti a osobní vlastnosti uchazečů lépe než člověk. Výhoda robota tkví v jeho nestrannosti. Tengai se údajně nenechá ovlivnit žádnými předsudky, ať by se už týkaly věku, pohlaví, barvy pokožky, vzhledu, nebo osobních sympatií či antipatií.
Stolní personalista
Při pohovoru je robot, či spíše robotická hlava s podstavcem, umístěná na stole s očima zhruba ve výši očí uchazeče a klade mu řadu otázek. Hlasem i mimikou napodobuje člověka, takže pohovor nepostrádá lidský rozměr. Otázky každému uchazeči pokládá robot ve stejném pořadí a zcela stejným způsobem. Přepis kandidátových odpovědí poskytne robot personálnímu pracovníkovi, který pak už rozhodne, zda uchazeč postoupí dále, či nikoli. Časem by měl být Tengai schopný rozhodovat o dalším osudu kandidáta sám. Dosavadní verze robota hovoří švédsky – anglicky by měl umět počátkem roku 2020.
Podle průzkumu personální agentury TNG 73 % uchazečů o zaměstnání ve Švédsku uvádí, že se během přijímacího procesu setkali s nějakým druhem zaujatosti. Nasazením robota by měl být výběr kandidátů spravedlivější. Aby robot nepochytil nějaké předsudky od svých tvůrců a z tréninkových dat během procesu učení, testovací pohovory probíhaly s co nejrozmanitější skupinou personalistů a dobrovolníků.
Uchazeč pod drobnohledem
Umělou inteligenci při náboru zaměstnanců využívají i jiné firmy. Například společnost Unilever nasazuje při pohovorech ve Velké Británii software vyvinutý americkou firmou HireVue (v tomto případě však bez lidské tváře). Uchazeč přes telefon nebo notebook odpoví na soubor otázek a software s umělou inteligencí vedle odpovědí zkoumá i uchazečův hlas, gesta, výrazy obličeje a další projevy. Učení umělé inteligence probíhalo na základě analýzy více než 25 000 pracovních pohovorů. Vedoucí psycholog společnosti HireVue tvrdí, že textové, zvukové i obrazové informace podávají o kandidátovi dostatečně plastický obraz.
Autor: Petr Bílek