Rychlost a potřeba sesbírat co nejvíce informací na místě činu do jisté míry definují práci speciálních vyšetřovatelů, které nejlépe znáte asi ze slavné řady amerických seriálů. Dron vyvíjený v Brazílii předčí člověka v obou těchto směrech.
Pompílio Araújo je expertem brazilské policie na ohledání místa činu. Zároveň ale působí i jako výzkumník na University of Bahia, kde pracuje na pomůcce, která by jemu i jeho kolegům výrazně usnadnila práci v terénu – na dronu, který se rychle dopraví na místo činu a zaznamená co nejvěrněji jeho podobu dříve, než potenciální stopy znehodnotí povětrnostní podmínky nebo zásahy člověka.
Forenzní
bezpilotní letoun dostal výmluvné jméno AirCSI a je vybaven
stereo kamerou a lokalizačním systémem zaznamenávajícím jeho
polohu. „Ze všeho nejdřív dron vystoupá do výšky, aby
získal co nejširší výhled na místo činu a zaznamenal rozměrově
větší stopy,“ vysvětluj Araújo, jak jeho vynález funguje.
Původně
byl tento elektronický pomocník vyvíjen s cílem pátrat v
otevřeném prostoru po zbraních, ale může být uzpůsoben tak,
aby hledal i jiné důkazy, např. skvrny od krve. Araújo a jeho
kolegové navíc postupem času přidali dronu sekundární systém
využívající druhé kamery, která umožňuje nahlížet stopy
zločinu z různých úhlů.
V
novější verzi AirCSI obkrouží nejdřív po vypočtené dráze
prostranství a identifikuje potenciální stopy, přičemž bere v
potaz jejich význam i velikost. Na základě takto sebraných dat
stanoví další dráhu průletu nad místem činu, kdy se více
zaměřuje na sbírání detailních informacích o vytipovaných
možných důkazech.
„Výsledkem
práce AirCSI je náčrt s přesnou lokalizací stop, spolu s
detailním obrazem místa činu,“ tvrdí Araújo. Forenzní
bezpilotní letoun doposud procházel testováním v režimu
simulace, k odzkoušení ve skutečných podmínkách by mělo dojít
už na přelomu tohoto roku.
Pompílio
Araújo a jeho tým by ale neradi u toho skončili. V jejich
představách a plánech se komplexní data získaná drony využívají
k virtuální rekonstrukci celého místa činu, které budou moct
vyšetřovatelé zkoumat i s větším odstupem času. To už je ale
obraz, který doopravdy si doposud spojujeme spíše s produkcí ze
žánru sci-fi.
Zprávu přinesl internetový magazín IEEE Spectrum.
Autor: Petr Pláteník