;

ROZHOVOR: Elektromobilita, baterie, peníze a nabíjení

30. 10. 2019

ROZHOVOR: Elektromobilita, baterie, peníze a nabíjení

Aron Lazarchick pracuje ve Škoda Auto na rozvoji elektromobility a věnuje se využití recyklovaných baterií pro skladování elektrické energie. Na konferenci Share Your Energy nám odpověděl, co je hlavní problém elektrických vozidel a co s bateriemi, až v autě doslouží.

Aron Lazarchick, Škoda Auto.

Jak to v současnosti vypadá s elektromobilitou?

Jak kde. Například ve Skandinávii a Nizozemsku jsou elektrická vozidla velmi rozšířená. Je to částečně i díky dotacím. V České republice elektrických aut naproti tomu tolik nejezdí, a to hlavně proto, že chybí infrastruktura.

A není to hlavně proto, že elektrická auta jsou drahá?

Není. Cena elektrických vozidel klesá. Nové elektrické Škoda Citigo je jedním z nejlevnějších elektroaut na trhu. Není sice nejvíc sexy, ale má velmi slušný dojezd, kolem 260 km. Na trh přicházejí elektroauta, která si může dovolit čím dál tím víc lidí. Jsme nyní v bodě obratu. Před pár lety bylo elektrické auto luxusní statek pro lidi, kteří mají hodně peněz na útratu. Z luxusního zboží se ovšem elektrické vozidlo stalo poměrně dostupnou věcí. Největším problémem rozvoje elektromobility v zemích jako Česká republika v současnosti není cena, ale „obavy z dojezdu“. Lidi si nekoupí elektrické auto proto, že se bojí vyjet z města na delší cestu, neboť chybí nabíjecí infrastruktura. To je však jako s vejcem a slepicí: infrastruktura a elektrická auta musí růst současně.

Budou se ceny klasických a elektrických aut přibližovat?

Částečně se to už děje. Větším problémem než vysoká cena je nedostatečná infrastruktura.

Jaké jsou přednosti elektrických aut oproti autům klasickým, když odhlédneme od ekologických aspektů či módy?

Čistě mechanicky elektrická auta převyšují auta klasická. Brzdy se totiž méně opotřebovávají, motor je velmi jednoduchý a vydrží déle. Baterii je třeba sice časem vyměnit, ale není to zásadní problém. V případě auta se spalovacím motorem nejde omlazení vyřešit výměnou motoru, tak to prostě nefunguje. U elektroaut to jde. Navíc provoz elektrických vozidel je levnější.

Jaký má rozvoj elektromobility vliv na elektrickou síť? Dost přece mění strukturu spotřeby…

Na jednu stranu kdyby všichni měli elektrické auto a začali ho nabíjet po návratu z práce domů ve stejnou chvíli, tak by to elektrická síť nezvládla, protože na to není stavěná. Toto je však třeba předvídat, například pomocí profilování poptávky a reakce na ni. Jde o to, nenabíjet tehdy, když je cena energie vysoká, ale naopak nabíjet v době nízkých cen. Rovněž je možné využívat baterie elektromobilů k ukládání energie.

Bude pro elektromobilitu třeba víc zdrojů energie?

Nezastírejme si, že určitě bude třeba vyrobit víc elektrické energie, a tedy více zdrojů.

Je nějaká souvislost mezi elektrickými auty a autonomními, tedy samořiditelnými auty?

Samozřejmě. Elektrické auto je mnohem jednodušší než auto se spalovacím motorem. A proto je snadnější jej ovládat pouze počítačem.

Jsou elektrická auta opravdu ekologická? Pro jejich pohon budou potřeba další energetické zdroje, potřebujete baterie, které se stanou odpadem…

Ano, tento argument je běžný. A ano, i při výrobě a provozu elektrických aut se produkuje oxid uhličitý. Elektrická auta určitě nejsou dokonalá. Představují však velký technologický pokrok. Když jste zmínil baterie: jeden z mých projektů je využití použitých baterií z elektromobilů jako zásobárny energie pro vyhlazování špiček elektrické sítě. Baterii jako finanční zátěž a odpad proměňujeme v aktivum poté, co uplyne její životnost ve vozidle.

Postupuje vývoj baterií dostatečně rychle? Baterie byly přece donedávna limitujícím faktorem rozvoje elektromobility – byly těžké, nákladné a neměly dostatečnou kapacitu…

Technologický pokrok často postupuje exponenciálně – lze to vidět například u výkonu mikroprocesorů. U baterií však tento vývoj probíhal spíš lineárně, kdy každý rok docházelo ke zlepšení o jednotky procent. Oproti exponenciálnímu vývoji je vývoj lineární méně okázalý, nedostane se do titulků. Ale ten vývoj probíhá a je reálný.

Autor: Petr Bílek

Další články