Podle nedávno zveřejněné studie může příliš brzké vytěžování vodíku způsobit jeho nedostatečnou produkci, a tak vrátit ekonomiku k využívání fosilních paliv. Jejich postupný úbytek se přitom stal prvotním impulsem pro hledání alternativních paliv.
Jak informuje server The Guardian, skupina vědců tvrdí, že elektrifikace automobilů a domácích kotlů je nejlepší volbou v boji proti klimatické krizi. Nové analýzy ovšem naopak dokládají, že používání paliv na bázi vodíku pro automobily a vytápění domácností podpoří závislost na fosilních palivech.
Paliva
vyrobená z vodíku lze použít jako přímou náhradu za ropu a
plyn a můžeme je pokládat za bezemisní v případě, že se k
výrobě těchto „e-paliv“ používá obnovitelná elektřina.
Výzkum však zjistil, že použití elektřiny přímo k pohonu
automobilů a domů by bylo mnohem efektivnější.
Analýza
odhaduje, že vodíková paliva budou v nadcházejícím desetiletí
velmi nákladná a vzácná. Proto by zařízení, jako jsou kotle na
„vodík“, mohla skončit závislá na fosilním plynu a nadále
produkovat emise uhlíku, které jsou negativním aspektem globálního
vytápění.
Vyšší daň na emise je jednou z možností
Několik odvětví, jako třeba letectví, lodní doprava, ocelářství či petrochemický průmysl, je však extrémně těžké elektrifikovat. Vědci uvedli, že k tomu bude zapotřebí palivo na bázi vodíku – a to do roku 2050, kdy svět musí dosáhnout nulových emisí neboli stavu net-zero. Splnění tohoto cíle si však vyžádá obrovské investice do technologií a rychle rostoucí daně na uhlík.
Jak se náklady snižují, výroba elektřiny z obnovitelných zdrojů rychle roste. Stále však tvoří malou část veškeré použité energie, kterou většinou doplňuje uhlí, ropa a plyn. Přímé používání elektřiny je efektivní, vyžaduje ovšem investice do vývoje efektivních typů automobilů a topných systémů. Nová studie však dospěla k závěru, že to nemůže fungovat v dostatečně velkém měřítku tak, aby se včas vyřešila otázka klimatu.
„Paliva na bázi vodíku mohou být skvělým nosičem čisté energie, ale jejich náklady a související rizika jsou velká,“ uvedl Falko Ueckerdt z Postupimského institutu pro výzkum dopadů na klima. A pokračuje: „Budeme-li lpět na spalovacích technologiích a doufáme, že je budeme krmit vodíkovými palivy, a ta se ukážou jako příliš nákladná a vzácná, pak nakonec spálíme jen další ropu a plyn. Měli bychom proto upřednostnit ta vzácná paliva na bázi vodíku pro aplikace, pro které jsou nepostradatelná: dálkové letectví, suroviny v chemické výrobě a výroba oceli.“
Výzkum se opírá o relevantní čísla
Studie publikovaná v časopise Nature Climate Change uvádí, že výroba a spalování paliv na vodíkový plyn v domácích kotlích vyžadovala šestkrát až 14krát více elektřiny než tepelná čerpadla poskytující stejné teplo. Je to proto, že energie se plýtvá vytvářením vodíku i jeho spalováním. U automobilů vyžaduje pak používání e-paliv pětkrát více elektřiny, než je potřeba u vozidel na baterie.
Romain Sacchi z Institutu Paula Scherrera ve Švýcarsku, který je zároveň součástí výzkumného týmu, řekl: „Nyní máme ještě daleko do 100% obnovitelné elektřiny. Pokud by se vyráběly se současnou směsí elektřiny, vodíková paliva by zvyšovala – nikoli snižovala – emise skleníkových plynů ve srovnání s použitím samotných fosilních paliv.“