V listopadu 2020 navzdory koronaviru uskutečnil vodíkový hybridní elektrický letoun HY4 několik úspěšných letů ze slovinského letiště Maribor.
Letadlo HY4 vychází z inovativního modelu Taurus G4 společnosti Pipistrel Aircraft (Ajdovščina, Slovinsko), který se skládá ze dvou elektrických kluzáků postavených na platformě twin-boom s jedním elektromotorem ve střední části konstrukce. Tento model získal podle webu compositesworld.com získal v roce 2011 grant NASA Green Flight Challenge ve výši 1,35 milionu dolarů (necelých 30 milionů korun).
Platforma Pipistrel Aircraft a skladování vodíku
Vedoucí projektu Josef Kallo, popisuje HY4 jako letoun na vodíkový pohon šesté generace, který využívá palivový článek k pohonu jediného elektromotoru o výkonu 160 koní pro maximální rychlost 108 uzlů a dolet až 1450 km. Zkušební lety začaly teprve v listopadu a přesto už bylo uskutečněno více než 30 vzletů a letů v délce až dvou hodin.
Zabudovaná nádrž na vodík je z uhlíkových vláken vyztužených plastem (CFRP) typu IV na plynný vodík o tlaku 350 barů. Na webu HY4 lze dohledat, že skladovací kapacita počítá s 10 až 21 kilogramy vodíku a že je rovněž v plánu přechod na kapalný vodík pro větší dojezd.
Budoucnost? Vodíkové taxi i dopravní letadlo pro 40 lidí
Díky renovované a optimalizované technologii systému palivových článků vyvinuté v tomto projektu a v úzké spolupráci s několika národními projekty se HY4 stal jedním z nejvýkonnějších letounů poháněných vodíkovými palivovými články.
První kvalifikační testy a data ukazují, že redundantní architektura hnacího ústrojí HY4 umožňuje úpravu modulární technologie na megawatty. Web H2Fly ukazuje budoucí upravený design včetně vodíkového taxíku, 6–19 místného letadla a 40 místného dopravního letadla.