Toto zařízení poháněné vodíkem dokáže nahradit hlučné a kouřící dieselové agregáty a může se používat i pro nabíjení elektromobilů. V prodeji bude už v roce 2021.
Výhodou řešení je snadná škálovatelnost a jednoduchost přemístění. Zařízení má v jeho základní konfiguraci rozměry jedné europalety, díky tomu se může snadno převést na místa, kde je potřeba energie. Sestavit lze různé množství bloků podle toho, kolik je zapotřebí výkonu a kapacity.
Srdcem systému H2BASE je vodíkový palivový článek, ve kterém probíhá syntéza vodíku a kyslíku. Protony vodíku procházejí membránou palivového článku a elektrony musí „drátem“ okolo – tedy konají elektrickou práci. Pro pokrytí výkyvů odběru je systém vybaven vlastní vysokonapěťovou baterií. Vodík je uložen v tlakových zásobnících a kyslík se získává ze vzduchu v okolí. Výstupem je elektrická a tepelná energie.
„Zařízení disponuje tlakovým zásobníkem s kapacitou 14 kilogramů vodíku, což představuje ekvivalent zhruba 225 kWh. Pokud by se systém použil pro dodávky energie v běžné domácnosti, vystačil by na více než 50 dní pokrývat chod běžných spotřebičů,” doplňuje Karel Souček ze společnosti DEVINN, která za touto novinkou stojí.
Vhodné řešení i pro elektromobily
Pro větší aplikace s větší spotřebou lze v systému H2BASE spojit více modulů, až do výkonu 100 kW a současně lze připojit i téměř neomezený počet zásobníků s vodíkem. Systém je univerzální, lze ho používat jako DC rychlonabíjecí stanici pro elektromobily, zdroj tepla nebo samozřejmě jako zdroj elektrické energie. Na rozdíl od diesel generátorů je vhodný i pro použití uvnitř budov nebo v nízko emisních zónách (například chráněné krajinné oblasti).
Společnost DEVINN chce rozběhnout prodej prvních systémů H2BASE začátkem roku 2021. Mezi předpokládané uživatele patří například letní festivaly, sportovní nebo kulturní akce, kde může právě energie produkovaná čistým vodíkem nahradit elektřinu i teplo z dieselových generátorů. Systémy H2BASE lze také využít pro rychlé dobíjení elektromobilů například v místech, kde se testuje zájem o vybudování pevné dobíjecí stanice.
„Naším cílem je nabídnout na trhu konkurenci diesel generátorům. Velkou výhodou vodíku je pak ekologický a tichý provoz, takže neruší své okolí nepříjemným dýmem a hlukem. Jedinou emisí je čistá voda,” představuje výhody H2BASE Karel Souček.
Cena? Jednotky milionů korun
Cena produktu se bude pohybovat v jednotkách milionů korun. Konkrétní částka bude stanovena s ohledem na požadovanou konfiguraci dle parametrů výkonu, typu výstupu nebo počtu zásobníků. Volitelná je i forma provozu zařízení – se zásobováním vodíkem, s obsluhou či dopravou.
“Systém H2BASE je navržen s důrazem na dlouhou životnost. Do prvního většího servisního zásahu může běžet minimálně 20-25 tisíc provozních hodin. Do té doby si vystačí s běžnou údržbou ve formě výměny vzduchových filtrů nebo čištění chladičů. Zájemcům se samozřejmě dokážeme postarat o komplexní servis včetně vzdáleného monitoringu,” zakončuje Souček.
Autor: Jiří Böhm