Vlak vybavený vodíkovým pohonem se začne zkoušet v roce 2024. Testy budou trvat po dobu jednoho roku.
Vlak Mireo Plus H se dvěma vozy dosáhne maximální rychlosti 160 kilometrů za hodinu a bude možné jej dobít za pouhých 15 minut. Bude jezdit mezi třemi městy v německém Bádensku-Württembersku a nahradí konvenční naftou poháněnou jednotku běžící na této trase. Nový vodíkový pohon ušetří přibližně 330 tun CO2 ročně.
„Vodík je moderní bezemisní formou pohonu, který pomůže dekarbonizovat železniční dopravu a významně přispěje k dosažení našich cílů v oblasti klimatu,“ uvedl ve svém prohlášení výkonný ředitel společnosti Siemens (SIEGY) pro mobilitu Michael Peter.
Dieselové vlaky skončí do roku 2050
Podle americké zpravodajské agentury CNN provozuje Deutsche Bahn v regionální dopravě přibližně 1300 dieselových vlaků a zhruba 40 procent její železniční sítě dosud nebylo elektrifikováno.To znamená, že vlaky nemohou jezdit pomocí venkovního elektrického vedení. Společnost plánuje vyřadit dieselové vlaky ze své sítě do roku 2050.
Vodík je již dlouho považován za slibný zdroj energie pro železniční sítě. Francouzský Alstom (ALSMY) testoval v letech 2018 až 2020 v severním Německu vlak na vodíkový pohon a rozšířil testování i na některé trasy v Rakousku.
Dojezd vlaku? Až 1 000 kilometrů
Mireo Plus H bude poháněn baterií a palivovými články, které přeměňují vodík a kyslík na elektřinu. Vlak bude mít dojezd 600 kilometrů a společnost Siemens uvedla, že vyvine také verzi s třemi vozy s dojezdem 1 000 kilometrů.
„Ať už je to napájení z venkovního vedení nebo z vodíku rozhodujícím faktorem je, že energie pochází z obnovitelných zdrojů. Tato země chce být průkopníkem moderní a udržitelné železniční dopravy,“ uvedl ve svém prohlášení bádensko-württemberský ministr dopravy Winfried Hermann.