Studenti technické univerzity v Delftu v srpnu letošního roku představili design svého nejnovějšího vodíkového závodního vozu. Auto bude soutěžit s nejlepšími konvenčními závodními vozy na dlouhé vzdálenosti, což je výzva, které se dosud nikdo neujal.
Společnost Forze Hydrogen Electric Racing původně uspořádala 20. dubna velkou událost pro odhalení vozu Forze IX, která byla bohužel kvůli pandemii zrušena. S odhodláním sdílet svou tvrdou práci se světem se rozhodli jít online cestou prezentace, kde každý měsíc odhalili část designu vedoucí k velkému finále v srpnu.
Vodíkový home office
Tým tvoří 23 studentů, kteří za poslední rok dobrovolně pracovali na plný úvazek na vývoji závodního vozu. „Konstrukce a ambice tohoto týmu jsou obrovské. Pracujeme tak intenzivně, že to byla obrovská rána, když jsme byli nuceni pracovat z domova, “říká manažer týmu Jesper Frijns.
Zatímco prezentace před živým publikem bohužel nebyla možná, Jesper Frijns a hlavní inženýr Antonio Scoccimarro vyprávěli inspirativní příběh Forze online cestou. „Bylo úžasné, že jsme mohli jménem týmu, brigádníků, sponzorů a partnerů představit náš design. V této bouřlivé době jsme dosáhli něčeho neuvěřitelného, “ dodal Frijns.
Závody proti Porsche
Kromě samotného příběhu týmu proběhly rozsáhlé rozhovory o nejnovějším designu týmu, závodním monstru jménem Forze IX. „Chceme pokračovat v růstu, čelit výzvám a posunout hranici technologie. Proto jsme výzvu přijali, a proto bude Forze IX závodit rychleji než jakýkoli vodíkový vůz dříve,“ komentuje Frijns. Jakmile to koronakrize dovolí, zahájí se výroba a poté bude závodní vůz brzy soutěžit s Porsche, Lamborghini a BMW.
Před rokem získal předchůdce automobilu Forze VIII pódiové umístění ve třídě Supercar Challenge Sport’s Class. S výkonem 520 koní bude mít nový vodíkově-elektrický vůz dvojnásobek oproti svému předchůdci. Forze IX může dosáhnout maximální rychlosti až 300 kilometrů za hodinu. Díky zrychlení z 0 na 100 km/h během 3 sekund, ostrým zatáčkám a dokonale promyšlené strategii závodu výrobci očekávají, že dokážou konkurenci porážet. S těmito působivými čísly studenti opět dokazují, že závodění může být také zelené a bez emisí.
Závodění bez emisí
Navzdory mnoha revolučním technologiím implementovaným v modelu Forze IX zůstává základní princip vodíkového vozu stejný. Během závodění je vodík z nádrží kombinován s kyslíkem ze vzduchu v palivovém článku. Tam probíhá chemická reakce, kde se generuje elektřina, kterou jsou poháněny elektromotory. Jedinou emisí z tohoto procesu je voda.
Je to srovnatelné s elektrickým řízením, i když je tu velký rozdíl: místo čekání na nabití stačí natankovat vodíkovou nádrž a závodní auto je připraveno vyrazit na trať během několika minut. S tímto designem tým očekává velký skok ve světě zelených závodů. Tým je připraven vynaložit veškeré úsilí, aby zajistil, že Forze IX bude schopna dokončit svá první kola v létě roku 2021.
Autor: redakce
FocusOn je zpravodajský web zaměřený na nové trendy v ekonomice s důrazem na využívání moderních technologií.