Pilotní projekt je podle informací servere Hydrogen Fuell News výsledkem dlouhodobější spolupráce zástupců průmyslového odvětví a vědeckých pracovníků. Norská velkoobchodní společnost ASKO skoro dekádu v součinnosti se SINTEFem zkoumala možnosti, jak snížit emise vznikající v důsledku nákladní automobilové dopravy. Právě přeprava velkého množství zboží na větší vzdálenosti představuje znatelnou zátěž pro životní prostředí.
Nákladní vozy na
vodíkové články jsou konkrétně ale výstupem společného úsilí
se společností Scania. Pohání je 290kW elektrický motor s
točivým momentem 2 200 Nm, k dispozici je 2stupňová převodovka.
Energii dodává 56kWH Li-on baterie s 90kW PEM palivovým článkem.
Nádrž má kapacitu 33 kg vodíku při tlaku 350 barů. Maximální
dojezd vozidla na plnou nádrž je 400 až 500 kilometrů.
„Vodíkový pohon je zajímavou alternativou v případě přepravy na velké vzdálenost u elektrických vozidel a naše dřívější testy navíc dokázaly, že tato technologie funguje dobře v chladnějším podnebí. Provoz těchto vozů ale budeme dále pečlivě monitorovat,“ prohlásila Karin Rådström, vedoucí prodeje a marketingu ve Scanii.
„Chtěla bych také pochválit ASKO za to, že podniklo včasné a odvážné kroky zajišťující zásobování vodíkem z obnovitelných zdrojů a infrastrukturu pro doplňování paliva. Z firmy se tak stává jeden z důležitých hráčů, který přispívá k urychlení přechodu na udržitelnou dopravu,“ vyjádřila se dále ke spolupráci s ASKO Rådström.
Spolu s vozy byla
totiž zřízena ve městě Trondheim vodíková plnicí stanice.
ASKO navíc vyvíjí iniciativu také ve směru soběstačnosti při
výrobě vodíkového paliva. Na střechu jednoho ze svých
regionálních skladů nechalo nainstalovat na 9000 metrů
čtverečních plochy solárních panelů, které využívá jako
zdroj energie pro elektrolýzu. Proces, při kterém se z molekuly
vody štěpí kyslík a vodík, tak probíhá naprosto bezemisně.
Autor: Petr Pláteník