;

Nikola chystá vodíkový pickup Badger s dojezdem až 900 kilometrů

14. 02. 2020

Nikola chystá vodíkový pickup Badger s dojezdem až 900 kilometrů

U svých velkých nákladních automobilů (Nikola One, Nikola Two, Nikola Tre) dává Nikola dává přednost vodíkovému pohonu, ale prodává i výhradně elektrické verze s akumulátory (a kratším dojezdem). Připravovaný pickup Badger je poháněn v zásadě zmenšenou verzí technologií, které firma vyvinula pro komerční nákladní automobily.

„V nákladní dopravě Nikola vlastní technologie za miliardy, tak proč tedy nepostavit také menší pickup?“ nastiňuje motivaci Trevor Milton, zakladatel a generální ředitel společnosti Nikol, a dodává: „Věřím, že trh je nyní zralý na vůz, který zvládne celodenní pracovní zápřah, aniž by mu došla energie.“

Foto: Nikola Motor Company

Badger má mít čtyřdveřovou kabinu a automobilka jej bude nabízet jak ve variantě s vodíkovými články, tak i v běžné elektrické variantě pouze s akumulátory. Elektrická verze bude poháněna baterií o výkonu 160 kWh a má mít dojezd 483 kilometry. Dojezd vodíkové varianty pak bude až kolem 965 kilometrů – při započítání obou zdrojů energie, tedy vodíkových článků a záložní baterie. To je o nějakých 160 kilometrů více, než čím se může pochlubit třímotorový pickup Tesla Cybertruck. Zrychlení z 0 na 100 km/h zvládne „Jezevec“ (což je překlad názvu Badger) za 2,9 sekundy.

Nejsilnější varianta, pochopitelně s pohonem všech kol, by měla mít výkon až 919 koní (676 kW) a točivý moment 1329 N.m. Rozjede se i do svahu se stoupáním 50 % a utáhne přívěs o hmotnosti přes 3629 kg. Pracovní kvalifikaci pickupu zvyšují i zásuvky na nářadí, které dokážou dodávat proud po dobu 12 hodin bez externího generátoru.

Na vozidlo se nyní přijímají rezervace a prodávat by se měl od září 2020, ačkoli cena ještě nebyla oznámena. Zatím ještě žádný sériově vyráběný elektrický pickup na trhu není, to se však změní nejen s Badgerem. Michiganský startup Rivian by měl první elektrické pickupy a SUV nabídnout koncem roku. Ford připravuje elektrický vůz F-150 a General Motors pracuje na elektrickém Hummeru, který by měl vyjet koncem roku 2021. A tehdy patrně potkáme v provozu i Tesla Cybertruck a možná i další.

Poměrně masivní baterie pomůže k překonání nejpalčivějšího současného problému vodíkových automobilů, kterým je nedostatečná infrastruktura čerpacích stanic. A to platí nejen pro Českou republiku, ale i pro domovinu Badgera: Spojené státy. Vodíkových stanic je tam pomálu a nacházejí se převážně v Kalifornii. Situaci hodlá vylepšit i samotná automobilka: Nikola oznámila plán postavit v Severní Americe 700 vodíkových stanic, z toho první z nich už teď na jaře.

Autor: Petr Bílek

Další články