Na nedávném veletrhu CES 2020, který se konal v Las Vegas, společnosti Ballard Power Systems a Deloitte China zveřejnili bílou knihu, podle níž elektrická vozidla na vodíkové články budou do deseti let levnější než auta na baterie či auta poháněná spalovacími motory.
Dokument nazvaný „Pohon elektromobility budoucnosti: vodík a palivové články jako řešení pro dopravu“ je první ze série, která si klade za cíl popisovat, jak se vodík stane budoucností mobility a jak cena tohoto způsobu napájení bude nižší než energie z akumulátorů.
Randy MacEwen, prezident a generální ředitel společnosti Ballar, nedávno připomněl, že za necelých deset let bude provoz vodíkových aut levnější než provoz automobilů na akumulátory i vozidel se spalovacím motorem.
Levnější provoz auta na vodíkové články je pro někoho těžko uvěřitelný, zejména vzhledem k tomu, že vodík je dnes dražší palivo než benzín. S rozvojem a zdokonalováním výroby vodíkových článků a s poklesem ceny samotného vodíku dojde v příštím desetiletí k posílení efektu úspor z rozsahu a celkové náklady vlastnictví vodíkových aut s sníží až o 50 %.
Nákladově efektivní výrobní technologie pro vodíkové paliovové články se zdokonaluje, náklady na výrobu vodíku klesají a vývíjíc se potřebná infrastruktura. Celkové náklady na vlastnictví jednoho elektrického vozidla se s v příčím desetiletí sníží až o polovinu.
Uvedená bílá kniha používá složitý a podrobný model na řadě scénářů ze zátěžového prostředí, například v londýnských autobusech.
Autor: Petr Bílek