;

Vozidla na vodík nabrala v roce 2019 tempo

16. 01. 2020

Vozidla na vodík nabrala v roce 2019 tempo

Firmy celosvětově vyrobily vodíkové články s celkovým výkonem 1100 megawatt oproti 806 megawattům v roce 2018. Tvrdí to zpráva švýcarské poradenské společnosti E4tech. Růst je důsledkem rozhodnutí řady průmyslových a výrobních firem snížit emise skleníkových plynu investicí do vodíkových technologií.

„U nákladních automobilů začíná být čím dál zřejmější, že baterie nejsou vždy tím schůdným řešením, jak docílit bezemisního provozu,“ říká David Hart, ředitel E4tech.

Rozvoj výroby vodíkových článků snižuje náklady, připomíná David Hart. Letos se dodávky vodíkových článků, měřeno výkonem, zdvojnásobí. Při využití vodíku jako energetického zdroje vzniká pouze voda a žádné skleníkové plyny jako v případě spalovacích motorů.

Co se geografie týče, hlavním hybatelem vodíkového průmyslu je Asie. Přibližně dvě třetiny výkonu dodaly loni společnosti Toyota a Huyndai. Růst v Asii vyvážil i téměř desetiprocentní pokles v Severní Americe.

I přes výše uvedený růst je odvětví vodíkových článků oproti lithium-iontovým bateriím velmi malé. Loni bylo dodáno přibližně 15 300 vodíkových článků pro nejrůznější využití v dopravě. Naproti tomu se, podle agentury Bloomberg, ve stejném roce prodalo 1,5 milionů elektromobilů na baterie. Rozdíl je tedy v řádu. Vodíková články však budou hrát významnou roli pro větší vozidla, jako autobusy a nákladní automobily, které vyžadují vyšší výkon a rychlejší doplnění energie.

Loni se rovněž ukázalo, že někteří významní hráči na poli dopravy vodíku věří. Společnost Cummins, jeden z největších světových výrobců dieselových motorů, koupila výrobce vodíkových článku Hydrogenics Corp. Největší světový výrobce autodílu, společnost Robert Bosch, v roce 2019 rovněž vstoupila do odvětví vodíkových článků. Její vedení totiž očekává, že odvětví dlouhodobě získá hodnotu v řádu miliard eur.

Autor: Petr Bílek

Další články