Kupříkladu prodej přenosných palivových článků zaznamenal od roku 2009 vzestup díky vzdělávacím sadám seznamujícím děti s problematikou výroby energie za využití vodíku jako paliva. Tento specifický trh umožnil společnostem získávat prostředky na další výzkum na poli větších stacionárních a dopravních zařízení.
Roku
2009 uvedla na trh společnost Toshiba malý přenosný palivový
článek, který slouží třeba jako dobíječka na mobily. Zajímavé
je, že šlo o limitovanou edici 3000 kusů, která byla samozřejmě
velmi rychle rozebrána.
Japonsko zaznamenalo úspěch a celosvětový ohlas také s projektem mikrokogeneračního bydlení Ene-Farm, které se stává vzorem pro řadu iniciativ v Evropě. Palivovými články se také začínají osazovat zdroje nepřerušovaného napájení (uninterruptible power supplies, UPS) zapojované do provozu v Severní Americe.
Rozvoj zaznamenávají i odvětví průmyslu navázaná na výrobu palivových článku, především pokud jde o produkci součástek do zařízení i další servis, a to zejména v Severní Americe, která je lídrem v oblasti této technologie.
Od
pominutí ekonomické recese z počátku tisíciletí začínají se
stále více státy jako instituce zajímat o technologii palivových
článků, už i v souvislosti nejen s ekologickými benefity, ale i
s možnostmi ekonomického zhodnocení a tvorby pracovních
příležitostí. Projevuje se to výraznějšími investicemi do
vývoje, ale i nastavením řady pobídek pro investory a soukromé
společnosti.
Ačkoli
řada firem vyvíjejících a vyrábějících palivové články
není nějak závratně výnosnými podniky, s uplatněním jejich
produktů na konkrétních segmentech trhu a s vyprofilováním typů
technologií a postupů to vypadá, že vyhlídky by mohly být více
než nadějné.
Autor: Petr Pláteník