Jak upozorňuje v souhrnném článku server EnviWeb, jednalo o experimentální model vyvinutý v Ústavu jaderného výzkumu v Řeži. Zde také byla postavena první plnící stanice. S veřejnými čerpacími stanicemi se na českých silnicích setkáme až příští rok, jejich zřizovatelem bude firma Unipetrol.
Už více než 100 taxíků na vodík brázdí ulice Paříže a autobusové linky ve 22 evropských městech obstarává přibližně 300 autobusů. Mezi tato města se chce co nejdřív zařadit Ostrava, která do roku 2025 plánuje nasadit nejméně 30 vodíkových autobusu a tři vlaky. První by měly vyjet do dvou let.
První osobní vlak poháněny vodíkem představili už loni v Německu. Provozují ho v Dolním Sasku a jezdí na 100kilometrové trati mezi městy Cuxhaven a Buxtehuda. Norské společnosti začaly testovat vodíkové články na svých trajektech.
„Americká společnost Plug Power zase dodá letišti v Hamburgu až 60 malých letištních traktorů s vodíkovým pohonem,“ píše se na webu Enviweb. „V Eindhovenu a dalších 10 evropských městech, jako Rotterdam, Antverpy, Kolín nad Rýnem nebo Bolzano, začnou jezdit vodíkové popelářské vozy.“
Dalšímu rozvoji dopravy na vodíkovýpohon zatím v Evropě brání nedostatečná infrastruktura i obecně zažitá nedůvěra veřejnosti k novým technologiím. V tomto směru by uplatnění v hromadné dopravě, kde zřizovateli jsou často státní instituce, případně velké firmy, mohlo plnit funkci pomyslné nohy vražené do dveří.
Autor: Petr Pláteník