Elon Musk, generální ředitel společnosti Tesla, uvedl, že podle jeho názoru by bylo ideální mít jeden až tři formáty bateriových článků. Společnost Tesla od začátku používá ve svých vozech pouze malé válcové články – nejprve formát 1865 (18650) v původním Roadsteru, Model S/Model X, a poté větší formát 2170 v Modelu 3/Modelu Y. Nadcházející třetí bateriový článek typu 4680 je mnohem větší a aktuálně je v pokročilém stádiu vývoje.
Rozměry jednotlivých bateriových článků Tesla:
1865: průměr 18 mm a délka 65 mm
2170: průměr 21 mm a délka 70 mm
4680: průměr 46 mm a délka 80 mm
Podle informačního portálu InsideEVs.com, který je zaměřen na elektromobily, pracuje Tesla na nových článcích typu 4680 i se svými stávajícími dodavateli. Vozidla Tesla na bázi železa nebudou již používat válcové články typu 4680, jak dříve experti očekávali. Must věří, že pro jeho společnost je ideální mít 1-3 buněčné formáty, zvláště s ohledem na masivní nevyřízené poptávky.
Pro srovnání, společnost Volkswagen Group oznámila, že v budoucnu bude používat jedinou platformu Scalable Systems Platform (SSP) a jednotný koncept bateriového článku pro téměř všechna svá vozidla.
Produkce 100 GWh/rok do konce roku 2022
Podle Elona Muska hodlá společnost do konce příštího roku dosáhnout výroby nového formátu 4680 bateriových článků v rozsahu 100 GWh ročně. Za předpokladu, že by toho mělo být dosaženo v prosinci 2022, by společnost musela za jediný měsíc vyrobit více než 8,3 GWh těchto článků. To je velmi ambiciózní cíl, zvláště když vezmeme v úvahu, že nikdo nikdy nevyrobil takové množství.
„Určitě zajistíme, aby byl typ 4680 pro vozidla dostatečně spolehlivý,“ řekl Musk. Spolehlivost článků 4680 už byla ověřena testováním na ekvivalentu jenoho milionu mil (1,6 milionů kilometrů). Elon Musk také sdělil že dostupnost bateriových článků Tesla bude v roce 2022 dvakrát větší než v roce letošním.
Žádný kobalt
Další zajímavostí je, že Tesla se hodlá postupně vzdalovat ve svých bateriích od kobaltu. U konkurence je množství kobaltu již omezeno, například v typech NCA společnosti Panasonic a typu NMC společnosti LG Energy Solution, zatímco LFP společnosti CATL neobsahuje už kobalt žádný.
Tesla v budoucnu zvýší ve svých automobilech používání katodové chemie LFP a s největší pravděpodobností bude v systémech skladování energie (Powerwalls a Megapacks) používat pouze LFP.
Typ 2170 je záložní plán pro Giga Berlin
Jednou z nejzajímavějších věcí Tesly je plán výroby svého vozidla Tesla Model Y, vyráběný v závodě Giga Berlin. Tento typ vozu bude vybaven předním a zadním odlitkem a také strukturálním akumulátorem. Pokud by však byla omezena dostupnost článků 4680, společnost má záložní plán na použití článků typu 2170.
Autor: Miroslav Oupic