Uvolnění cestovních omezení způsobených pandemií koronaviru přináší u letecké společnosti Air France-KLM první známky oživení. V pátek 30. července to uvedli zástupci této letecké skupiny, která zaznamenala menší ztrátu za druhé čtvrtletí díky kladnému provoznímu cashflow.
Zatímco se cestující začínají vracet do vzduchu, nejistota ohledně dalších koronavirových pravidel a omezení je i nadále podle zpravodajské agentury Reuters problémem. KLM uvedla, že u většiny Evropanů, kteří jsou nyní plně očkováni, by se státy měly rychle posunout k harmonizaci předpisů umožňujících rozšíření letecké dopravy.
Hrozné první čtvrtletí, ve druhém zlepšení
„První čtvrtletí bylo pro leteckou dopravu hrozné a pravděpodobně ještě více pro KLM kvůli velmi specifickému opatření dvojího testování,“ řekl Pieter Elbers, vedoucí nizozemské části letecké společnosti, v rozhovoru, s odkazem na požadavek Nizozemska, aby cestující měli dva negativní testy na zpátečních letech.
„Ve druhém čtvrtletí už vidíme výrazné zlepšení. Sledujeme, jak se čísla zvyšují. Červen byl lepší než duben a v prvním červencovém týdnu bylo amsterdamské letiště nejrušnějším v Evropě,“ dodává Elbers pro agenturu Reuters. Dále prohlásil, že se lidé stále zdráhají cestovat, a vyzval evropské země, aby znovu otevřely hranice.
Francouzsko-nizozemská skupina vykázala za první čtvrtletí 2021 v ukazateli EBITDA (zisk před započtením úroků, daní a odpisů) ztrátu ve výši 248 milionů eur (6,3 miliardy korun), což znamená zlepšení o 532 milionů eur (o 13,6 miliardy korun) z těžkých ztrát v roce 2020, kdy pandemie spustila globální letové výluky.
Třetí čtvrtletí je plné očekávání
Očekává se, že ukazatel EBITDA za třetí čtvrtletí bude kladný, přičemž jeho střednědobý cíl zůstává beze změny.
Akcie Air France-KLM nyní vzrostly na začátku obchodování o méně než 1 %.
Vzhledem k tomu, že po znovuotevření letového prostoru v Severní Americe letecká doprava umožňuje Američanům více navštěvovat Evropu, kapacita dálkových tras opět stoupá. Proto společnost Air France-KLM nyní ve třetím čtvrtletí očekává svoji kapacitu na úrovni 60–70 % úrovně roku 2019, zatímco v květnu se odhadovalo jen 55–65 % .
Čtvrté čtvrtletí bez prognóz
Z důvodu, že pro většinu Evropanů je cestování do USA stále uzavřené, skupina Air France-KLM neuvádí své prognózy na poslední čtvrtletí letošního roku a požaduje reciprocitu při otevírání hranic a rychlejší zavádění očkování po celém světě. Elbers tedy doufá, že také USA brzy znovu otevřou své hranice a uvidíme další nárůst cestování.
Skupina Air France-KLM vidí v Evropě zvýšení letních rezervací, i když přicházejí později než obvykle. Tržby letecké společnosti narostly na 2,75 miliardy eur (70,1 miliardy korun) z 1,57 miliardy eur (40 miliard korun).
Náklady na pohonné hmoty vzrostly o zhruba 300 milionů eur (7,65 miliardy korun), a to především kvůli zvýšené kapacitě a mírnému dopadu růstu cen ropy, tlumeného výhodnějšími zajišťovacími smlouvami.
Od března se zvyšuje počet komerčních letů
Podle evropské mezinárodní organizace Eurocontrol se letecká doprava v Evropské unii, co se týká komerčních letů, od letošního března zvedá. Jak v absolutním počtu letů, tak od května se snižuje i meziroční pokles. V květnu překročil počet letů v rámci EU hranici 200 tisíc a v červnu už 300 tisíc. V dalších měsících se očekává další navýšení počtu uskutečněných komerčních letů.
Autor: Miroslav Oupic