Investování nebylo nikdy jednodušší. Dalo by se říct, že s dnešními technologiemi může investovat úplně každý, kdo má o svět financí alespoň minimální zájem. S příchodem pandemie a války na Ukrajině se však investiční prostředí zásadně změnilo. Na co by si tak především začínající investoři měli dávat pozor, kam se vyplatí investovat a jaké jsou výhody crowdfundingu? O tématu investování bude pro FocusOn mluvit Hynek Bartík, partner investiční platformy Crowdberry.
Celý svět teď řeší to, co se děje na Ukrajině. Změnilo se od začátku konfliktu chování soukromých investorů nebo uživatelů vaší platformy?
Je vidět, že investoři vyčkávají, co se bude dít. Máme poměrně zajímavá data, která neumím vysvětlit jinak než invazí. Byl vidět pokles provozu na platformě, už třeba tři dny před invazí. Investoři se najednou začali zajímat o jiná témata. Postupně však začínáme vidět návrat k normálu. Myslím si ale, že to bude ještě chvilku trvat, protože všichni čekají, jestli se situace na Ukrajině nějakým způsobem vyřeší, nebo ne. V našem případě jde o investice s poměrně nízkou likviditou na dlouhou dobu, takže si investor opravdu rozmyslí, do jaké investice půjde. Je vidět, že investoři zvažují pečlivě každý krok.
Vy se soustřeďujete na české a slovenské firmy. Teď mi jde o nějaký příklad. Kdybych si chtěl koupit vlastnický podíl třeba v Applu nebo podobně, jaké mám možnosti?
Co se týče větších firem, které jsou na burze, nabídka možností je dnes obrovská. Vidíme od doby covidu, že uživatelé naší platformy používají mobilní aplikace na nákup nejen akcií, ale v zásadě čehokoli, do čeho mohou investovat. Rozdíl oproti tomu přímému podílu ve firmě je takový, že nakupujete cenný papír, který nikdo jiný nechce. On nevěří tomu, že ta hodnota je taková, proto ho prodává. Vy vlastně sázíte na to, že tomu rozumíte víc a tu hodnotu tam vidíte. Věříte, že se vaše sázka ukáže a cenný papír se vám zhodnotí. Zároveň ty peníze, které posíláte, neposíláte do té určité firmy, ale posíláte je tomu na druhé straně. Firma už peníze dostala při vstupu na trh s cennými papíry. Když se budeme bavit o firmách, které nejsou na trhu, představte si firmu v Česku, do které byste rád vstoupil. To není až tak jednoduché, protože je to v zásadě doména vyhrazená profesionálním investorům, kteří mají tým, který takovou firmu najde, zhodnotí, vyjedná a připraví tu transakci. No, a poté se o tu investici nějakým způsobem stará. Takže když budete chtít přijít za Petrem Hejdučkem z Footshopu, že se vám jeho firma líbí, věříte jí a chcete si v ní koupit podíl, nebude to tak jednoduché.
Zajímá mě jedna věc. Myslím si, že docela velká část Čechů má peníze v řádu, řekněme, statisíců, které by mohli někam investovat. Bavíme se o průměrném nebo lehce nadprůměrném člověku, co se týče výdělků. Jak je vlastně může zajímavě zhodnotit nebo kam je může zainvestovat?
Možností je dneska opravdu hodně. U investic do firem se objevila spousta investičních platforem, kde člověk může investovat už od pár tisíců korun. V našem případě se snažíme přetočit investory do profesionálnější sféry, kdy vy jako soukromý investor můžete investovat jako ten profesionál. To znamená, že máte infrastrukturu, která vám pomáhá firmu vybrat, zhodnotit a připravit. V našem případě jsou to investice od čtvrt milionu korun, v některých vybraných případech od 125 tisíc korun, takže záleží na tom, jaký máte apetit, a záleží také na tom, jak moc rizikově se chcete rozhodovat. Mnoho platforem se soustředí na startupy, na rostoucí firmy, a i my jsme začínali se startupy a pořád jsou součástí našeho obchodního modelu. Ale co se týče investic soukromých investorů, tak v našem případě se to snažíme přetočit spíš na stabilní rostoucí malé až střední podniky a nemovitosti, kde si můžete koupit podíl a pomoct firmě najít růstové financování, které by jinak měla problém najít. Růst firmy je totiž něco, na co banka ne úplně ráda dává peníze a dostanete za to zase odměnu, odpovídající tomu určitému riziku. Je to určitě jiné, než když si kupujete nějaký dluhopis firmy, kde, když se to té firmě podaří, peníze vám zaplatí, dostanete 8 až 10 procent z dluhopisu, zatímco v případě přímého podílu ve firmě získáváte opravdu proporci toho, co ta firma vydělá. A nám to přijde jako spravedlivější ohodnocení toho rizika, do kterého jdete, protože to je opravdu riziková investice.
Řekněme si na rovinu, většina Čechů akciovému trhu nerozumí. Funguje to tak, že musí mít nějakého poradce nebo platformu, díky které budou moci investovat, nebo to můžou zvládnout i sami?
Tak určitě máme mezi těmi pěti tisíci uživateli investory, kteří investují s pomocí investičního poradce. My jsme vlastně před sedmi lety vznikli ve spolupráci s privátním bankovnictvím jedné banky, takže k nám přicházeli jejich klienti. Ale máme samozřejmě i investory, kteří na transakce používají svoje právníky, třeba na zhodnocení dokumentace a podmínek. Máme také mnoho investorů, kteří se rozhodují sami, ale všichni se musí řídit podle stejných pravidel, jako například u investic. Když jste ale na akciovém trhu, musíte se opravdu dívat na to, jak se chovají ostatní investoři. Momentálně, s přílivem retailových investorů, jde občas spoustě investorům hlava kolem z toho, jak je akcie volatilní. U firem je to spíš o tom, jestli rozumíte jejich byznys plánu nebo jestli věříte tomu zakladateli. My jsme se pokusili udělat koncept takový, že opravdu můžete mluvit se zakladatelem, třeba ho potkáte u nás na nějakém eventu nebo webináři. Můžete zjistit, jestli mu věříte, podíváte se na jeho byznys plán, položíte mu otázky a po tom, co zjistíte, jestli mu věříte, nebo ne, stáváte se jeho spolupodnikatelem. My se na to díváme tak, že vám otevíráme kapotu od té firmy. A co je důležité říct, když se u nás na platformě objeví firma, máte jistotu, že prošla výběrem. Viděli jsme téměř tisíc firem, na té platformě se jich však objevilo něco přes 30, takže když se tam firma objeví, víte, že náš investiční tým považuje investici za investovatelnou. Náš hlavní zdroj příjmů je podíl na výnosu investora, to znamená, že jsme na stejné lodi. Náš zájem je, aby investor vydělal peníze.
My se tady vlastně bavíme o investičním crowdfundingu. Můžete jednoduše vysvětlit, co to znamená?
Obecně jde o spojení většího množství menších investorů, kteří dávají firmě peníze výměnou za něco jiného. Často platformy firmám dávají určitou půjčku, v některých případech si investoři kupují podíl, ale abych to zúžil, naše specializace je, my tomu říkáme „Equity crowd investing“, což je vlastně výměna za přímý podíl v cílové firmě. Důležité je, že existují platformy, které jsou distribuční. To znamená, že jde často o platformy, kde můžete investovat i menší částky. Potom jsou ale platformy, jako jsme například my, které se spíše než na distribuci specializují na to, že tou investicí začínají. Dají firmu na platformu a teprve tam investoři rozhodnou, zdali do té firmy investovat chtějí, nebo ne. Co je u crowdfundingu obecně potřeba říct, že to byla po dlouhou dobu neregulovatelná oblast. Teprve minulý rok v listopadu začala platit evropská regulace poskytovatelů crowdových služeb, a to je věc, kterou dneska všechny země zavádí do své legislativy, což významně ovlivní fungování platforem.
Teď si zase trochu zaspekulujme. V Česku už se objevili nějací jednorožci. Víte o nějakém potenciálním startupu nebo firmě, která by mohla dosáhnout této mety v rámci našeho trhu?
My to samozřejmě sledujeme. V Česku se ale nesoustředíme tolik na startupy, neřeknu vám proto tip na jednu firmu. Ale obecně se snažíme přispívat k tomu, aby tady takovéto firmy byly, a doufám, že i viditelně, protože pro nás je to opravdu zásadní věc, která potom rozhýbává ekosystém u nás. Když budeme mít úspěšné zakladatele firem, kteří dostanou peníze z větších transakcí, v drtivé většině se z nich potom stávají investoři, kteří jsou motorem toho investičního a podnikatelského trhu země.
Do čeho investoři momentálně nejvíce investují? Zase se možná trochu vracíme k tomu, co se děje ve světě. Vnímáte nějaké změny týkající se investic?
Když začínal covid, měli jsme dva měsíce, kdy jak investoři, tak firmy nevěděli, co se bude dít. Jestli to půjde nahoru, nebo dolů. Takže se dá čekat, že podobná situace nastane i teď. Vidíme, že investory začínají zajímat například i ta sociodemografická témata, to znamená, že když vidí, že na Slovensku a v Česku máme problém se stárnutím populace, investují do věci, která přispívá k řešení tohoto problému.
Představte si člověka, který má volný jeden milion korun. Co byste mu poradil, kdyby chtěl peníze nejlépe zhodnotit?
Přiznám se, že nejsem investiční poradce, ale určitě si myslím, že je potřeba dodržovat obecná pravidla jako diverzifikaci a rozdělení peněz. Já se tak tedy ke svým financím chovám, a asi je potřeba říct, že já jsem v Crowdberry partnerem pro marketing a komunikaci, zatímco ostatní partneři jsou ti investiční profesionálové. Ale na druhou stranu se v tom pohybujeme už nějakou dobu, takže doporučuji diverzifikovat mezi různá rizika, ale i z vlastní zkušenosti, co se týče likvidity. To je věc, kterou investoři často podcení. Je potřeba mít část prostředků tak, abych si na ně mohl sáhnout, některé v hotovosti, a potom jenom tu zbytnější část dávat do nějakých assetů, které mohou trvat delší dobu. Taková je například zmiňovaná investice do firmy. Na druhou stranu to mohou měnit třeba regulační kroky. Regulace vlastně ustanovuje jakýsi sekundární trh, kde vy budete moci jednoduše prodat svůj podíl, takže například to může změnit rozhodování investora – když se bude moct podílu zbavit dřív, než dojde k exitu firmy. Když se budu bavit o investicích přímo do firem, tak určitě bych diverzifikoval.
Autor: redakce
FocusOn je zpravodajský web zaměřený na nové trendy v ekonomice s důrazem na využívání moderních technologií.