Bankovnictví a na to navázané obory jsou už dnes odvětvími, která se vypořádávají s klady i zápory digitalizace ve velké míře. S větším uplatněním umělé inteligence a procesů automatizace by jejich efektivita mohla ještě vzrůst.
K takovým závěrům došli analytici z poradenské společnosti Accenture. Podle jejich odhadů by úspory v celém finančním sektoru, do kterého se započítávají i pojišťovny či kapitálové trhy, mohly činit v Severní Americe až 140 miliard dolarů.
„Automatizace
a další rozšíření nám poskytnou čas zaměřit se více na
lidské zdroje a hodnotnou práci projevující se inovacemi, dobrými
vztahy a zákaznickou zkušeností,“ vyzdvihují ve zveřejněné
zprávě přednosti větší míry uplatnění digitálních
prostředků v bankovnictví.
Podle
odhadů víc než polovina úkolů vykonávaných úvěrovými
specialisty, finančními poradci, pokladníky či zákaznickým
servisem bude do roku 2025 zpracovávána automatickými procesy. V
celkových číslech to znamená, že cca 7 až 10 % veškeré práce
budou ve finančním sektoru provádět stroje.
„Masivní sociální a technologické proměny s sebou nesou řadu hrozeb a výzev,“ píše se ve zprávě zveřejněné společností Accenture. Znamená to zároveň ale i „příležitost přinést významnou hodnotu prostřednictvím nové pracovní síly, nových způsobů práce a pracovních rolí“.
Konkrétní důsledky se projeví tím, že banky budou postupně rušit některé pozice a zároveň s tím rekvalifikovat zaměstnance s ohledem na rostoucí digitalizaci jejich práci. „Když vše půjde dobře, bude to skvělé jak z hlediska vyšší produktivity, tak i klienti budou spokojenější,“ je přesvědčená Cathinka Wahlstrom z firmy Accenture.
Autor: Petr Pláteník