Televize se 100% sportovním obsahem táhnou. Web sportscriber.com přinesl před časem seznam jedenadvaceti nejvýdělečnějších televizních kanálů. Vede bezkonkurenčně USA se třinácti zářezy, dvakrát jsou zastoupeny Velká Británie, Indie a Austrálie, po jednom zástupci mají Kanada a Katar.
Rigidního fanouška přesvědčíte o tom, že televize dnes nabízí mnohem větší možnost prožití zápasu, než je tomu v případě návštěvy stadiónů, nejspíše stěží. Zároveň ovšem nelze zpochybnit, že v případě spojení televize a sportu se jedná o vydařený sňatek z rozumu, na kterém vydělávají obě strany.
Výše uvedené se potvrdilo v čase covidu, kdy byli fanoušci na celém světě nuceni vyměnit stadióny za prostor před obrazovkou. Sport představuje velké lákadlo pro zadavatele reklam, například NBC letos kasírovala podle euro.cz za 30 sekund během Super Bowlu 7 miliónů dolarů, když přenos sledovalo 100 miliónů platících diváků. Tim Calkins, profesor marketingu na Kellong School Management Northwestern University, odhadl, že příjmy z reklam se přiblížily částce 500 miliónů dolarů.
Na vrcholku řetězce je Amerika
Hned sedm stanic vydělalo loni více než miliardu dolarů. O několik parníků vede ESPN (USA, 10,3), před Fox Sports Network (USA, 3,7), Sky Sports (Anglie, 2,8), TNT (USA, 1,7), BT Sport (Anglie, 1,4), NFL Network (USA, 1,2) a Star India (Indie, 1,2).
V případě kanálů specializovaných na jednotlivé sporty vítězí jednoznačně americký fotbal, NFL Network vykázala profit 1,2 miliardy dolarů. Následují Golf Channel (USA, 332 miliónů dolarů), MLB Network (USA, 230 miliónů dolarů), NBA TV (199 miliónů dolarů) a NHL Network (143 miliónů dolarů).
Tam a zpět…
Platí ovšem, že tok peněz není jednosměrný. V roce 2019 zaplatily sportovní kanály v USA za vysílací práva celkem 22,4 miliardy dolarů, což se rovná 44 % z celosvětové produkce, přičemž Spojené státy jsou domovskou destinací čtyř z šesti nejbohatších profesionálních soutěží – MLB, NBA, NFL a NHL. Nejlépe je na tom americký fotbal, na základě smlouvy z roku 2014 inkasovala NFL do letošního roku od stanic Fox Sports Network, NBC, CBS, ESPN a Direct TV každý rok šest miliard dolarů.
Stěžovat si nemůže ani basketbal, vedení NBA uzavřelo v roce 2014 devítiletou smlouvu s televizními kanály ABC/ESPN a TNT, která od sezóny 2016/2017 garantuje soutěži 2,66 miliardy dolarů na sezónu. MLB zkasírovala v období 2014–2017 od ESN a TBS 1,5 miliardy dolarů ročně. NHL je sice ve srovnání s nejbohatšími sporty hodně chudou příbuznou, přesto od loňského roku bude po dalších sedm let inkasovat od ESPN a Turner Sports každoročně 625 miliónů dolarů.
Jeho veličenstvo fotbal
Starý kontinent bojuje s americkou převahou prostřednictvím fotbalové Premier League a Champions League. V prvním případě jsou spolumajiteli vysílacích práv podle premierleague.com od letoška do sezóny 2024/2025 stanice Sky Sports, TB Sport a Amazone Prime Video. Veřejnoprávní BBC sice neplatí, na základě dohody ovšem vysílá nejdůležitější zápasy.
Do nejvyšší anglické soutěže, která je právem považována za nejlepší ligu na světě, přiteče ročně 5,1 miliardy liber, přičemž 50 % jde do klubů, 25 % se dělí na základě umístění, zbylých 25 % pak podle vysílacích podmínek. Mistr tak může počítat na konci příští sezóny s částkou 176 miliónů liber, sestupující kluby dostanou odchodné v hodnotě 106 miliónů liber. Deník The Times odhaduje, že v brzké době překročí příjmy z vysílacích práv hranici 10 miliard ročně, když větší část budou tvořit příjmy ze zahraničí.
V roce 2009 sledovalo římské finále Champions League FC Barcelona – Manchester United 2:0 celosvětově 109 miliónů diváků, čímž byl překonán rekord Super Bowlu. Vysílací práva na Champions League, Evropskou ligu a Evropskou konferenční ligu má za 400 miliónů liber ročně od letošní sezóny britská BT Sport. Jak informovaly nytimes.com, v USA se bude o distribuci Ligy mistrů starat Revelent Sports Group, mezi majiteli figuruje boss kubu NFL Miami Doplhins Stephen M. Ross. Cena 250 miliónů dolarů ročně.
Hezky lacině česky
A jak jsme na tom v Česku? V lednu zveřejnil server seznamzprávy.cz text jednoho z nejrespektovanějších fotbalových novinářů Luďka Mádla, ze kterého vyplynulo, že za práva na ligu platí Pragosport 150 miliónů korun ročně, k tomu nutno přičíst dalších 80 miliónů na technické zabezpečení přenosů. Pragosport drží s výjimkou období 2009–2011, kdy vládl českému fotbalu Ivan Hašek, od 90. let vysílací práva na ligu, tato se nesoutěží, což organizaci řízené zkušeným obchodníkem Jaroslavem Vackem nepochybně vyhovuje.
Pravda, nejvyšší domácí soutěž nenabízí zrovna top podívanou, nicméně liga v Polsku, za kterou tamní televize platí v přepočtu 865 miliónů korun, Fortuna ligu o tolik nepřevyšuje. Lépe je na tom dokonce Kypr (317 miliónů korun). V Česku se o peníze z vysílacích práv nerovnoměrně dělí první a druhá liga, klub z nejvyšší soutěže si tak přijde v průměru na 10 miliónů korun. Smlouva platí do roku 2023/2024 a pak se uvidí. Například Slavia preferuje soutěž, spekuluje se o částce cca 300 miliónů korun. Podle Luďka Mádla boss Vacek prohlásil, že počká, kdo se do tendru přihlásí.
The Weekend after Live Sports Stopped
V březnu před dvěma lety zveřejnil Forbes výsledky výzkumu preferencí sportovních fanoušků v čase, kdy v televizi neběží sport. Podklady dodala společnost VIZIO, která využila dat z více než 14 miliónů smart TV. Sledovaným obdobím byl víkend 14.–15. března. Diváci věnovali o 47 % více času streamování, kupodivu nemalá část z nich přešla od sportu ke zprávám. Zatímco v případě Fox News se jednalo o 7% nárůst, CNN ohlásila zvýšený zájem o 35 %. Výrazně narostla sledovanost Discovery Family (39 %) a Travel Channel (28 %).
Belgický právník Pierre Maes začínal svou profesní dráhu v polovině osmdesátých let u francouzské televize Canal+, jednoho z prvních poskytovatelů placeného obsahu. Za zabijáka doposud funkčního systému „pay-per-view“ považuje pirátství. „Mladí kluci umí především internet,“ řekl v rozhovoru pro johancruyffinstitute.com. Společnosti Amazone a Facebook si pak počínají velmi takticky. „Jsou příliš chytří na to, aby se rovnou pustily do souboje se zavedenými stanicemi, ale všechno nějak začíná… Zatím testují trh. Netflix sice vydal prohlášení ve smyslu, že jej sport nezajímá, existuje ovšem platforma DAZN, které se říká Netflix of Sport. Jejich strategie může spočívat v tom, že když mladí platí za filmy, proč by neplatili za sport?“
Autor: Petr Bošnakov