Apple je opět jedničkou v Číně

Ilustrační foto. Zdroj: Pixabay
Byznys 12. 02. 2022

Apple je opět jedničkou v Číně

Podle průzkumů se společnost Apple dostává po šesti letech opět do vedení na čínském trhu se smartphony. Na výsledky v posledním čtvrtletí roku 2021 má vliv hned několik faktorů, podle serveru TechXplore je to však nejvíce situace konkurenční společnosti Huawei, která byla zasažena tvrdými americkými sankcemi.

Prudký nárůst prodeje iPhonů v Číně způsobil, že Apple od října do prosince 2021 ovládl 23 procent čínského trhu s vysokou konkurencí (uvedla společnost Counterpoint), což z něj udělalo největšího prodejce smartphonů v Číně. Podařilo se mu tím sesadit i čínského giganta Vivo.

Co za tím vším stojí?

Apple se podle slov Mengmeng Zhang, analytičky výzkumu společnosti Counterpoint, dostal na první místo hned vzápětí, co byl v září na trh uveden iPhone 13 a jeho cena byla nižší než u konkurence.

Hvězdný výsledek Applu byl zapříčiněn kombinací výborné cenové strategie a zisku z prémiové základny Huawei,“ řekla Zhang.

Podíl společnosti Huawei

Spojené státy totiž zakázaly čínské společnosti Huawei nakupovat klíčové komponenty potřebné k výrobě, jako jsou například mikročipy, a donutily ji vytvořit vlastní operační systém tím, že firmu odřízly od používání operačního systému Android, provozovaného Googlem.

V prosinci tak společnost Huawei ve svém prohlášení uvedla, že její roční tržby oproti předchozímu roku klesly téměř o třetinu na 634 miliard jüanů (v přepočtu na více než 2 biliony korun). K tomu všemu se přidal i fakt, že prodej chytrých telefonů v Číně meziročně klesl o 9 procent.

Budoucnost

Čína se tak pro společnost Apple stala klíčovým trhem, přičemž prodeje v regionu Velké Číny (včetně pevniny, Hongkongu a Tchaj-wanu) vzrostly o 70 procent.

Konkurenti Vivo a další místní společnost Oppo však nezůstávají díky své „silné offline penetraci trhu“ pozadu. Je tedy otázkou, co se bude v následujícím roce dít.

Autor: Lenka Hrušková

Další články