Skoro 70 procent Čechů si oblíbilo digitální peněženky typu Apple Pay nebo Google Pay, vyplývá z aktuálních dat společnosti Twisto. Využívají je především na menší každodenní nákupy.
Nejnovější data startupu Twisto z analýzy za rok 2021 poukazují na skokový nárůst v mobilním placení skrze karty napojené na digitální peněženky typu Apple Pay a Google Pay. Placení Twisto kartou přes tyto digitální peněženky využilo přes 67 procent uživatelů, a to zejména pro menší každodenní nákupy.
Vzrůstající popularitu mobilních plateb (62 %) zaznamenal finanční startup i v sousedním Polsku, kde také působí. Zájem o plastové platební karty mezitím klesá a 90 procent nových klientů Twista využívá pouze virtuální variantu. Startup tak plánuje do roku 2025 ukončit vydávání fyzických karet.
Virtuální placení je na vzestupu a společnost Twisto zaznamenala za uplynulý rok výrazný přechod z plastových platebních karet na virtuální. Ačkoli ty plastové stále tvoří stabilní podíl na trhu, vzrůstající mobilní trend je více než patrný. Téměř dvě třetiny všech uživatelů Twista postupně přechází na mobilní placení a 90 procent nových klientů o fyzickou kartu při založení účtu ani nežádá.
„Již pár let věříme, že plastová karta je přežitek. Když jsme se podívali na naše data, s překvapením jsme zjistili, že budoucnost přichází rychleji, než jsme čekali. Většina našich uživatelů už dnes při placení upřednostňuje virtuální kartu a noví uživatelé si většinou plastové karty ani nenechávají vystavovat. Výhod virtuálních karet je celá řada, například komfort placení chytrými zařízeními, která máme neustále po ruce, bezpečnost placení nejen díky biometrickému ověřování, téměř okamžité vystavení karty, možnost jednorázových karet,“ komentuje za Twisto situaci Pavel Prucek.
Přes virtuální Twisto karty v Apple Pay a Google Pay se za rok 2021 uskutečnilo dvojnásobně více transakcí než dříve – dominovaly nákupy v e-shopech s elektrem, v těsném závěsu s módními doplňky a potravinami, a platby za datové služby. Také u sousedů v Polsku poskočily virtuální karty a jejich využití oproti těm fyzickým o 440 procent, počet klientů využívajících virtuální karty také postupně překročil i počet klientů platících plastovými kartami. Průměrná útrata skrze mobilní zařízení je navíc stabilně až o 20 procent vyšší.
Autor: Jiří Böhm