Budoucnost elektromobility musí být pragmatická, potvrzuje v rozhovoru Petr Vaněček, generální ředitel AAA Auto. Proč mají Češi starý vozový park? Jaká je poptávka po elektromobilech v největší síti bazarů v ČR? A dá se očekávat, že stejně jako se dřív přetáčely tachometry, bude se i manipulovat s kapacitou baterie?
Český trh s automobily se dlouhodobě potýká s problémem stárnoucího vozového parku. Petr Vaněček poukázal na skutečnost, že průměrné stáří automobilů na českých silnicích dosahuje přibližně 16 let. To řadí Českou republiku k zemím s jedním z nejstarších vozových parků v Evropské unii. Pro srovnání, v západní Evropě je průměrné stáří automobilů kolem 8 až 9 let, což je téměř polovina. Vaněček upozornil na to, že tento stav je důsledkem několika faktorů, především nízké kupní síly a benevolentní dovozní politiky, která umožňuje dovážet starší, a tedy levnější automobily ze západních zemí.
Důležitou roli hraje také poplatková politika, která je v České republice v oblasti dovozu starších vozů značně zastaralá. „V některých zemích, jako je Slovensko, došlo k výraznému zpřísnění podmínek pro dovoz ojetých aut, zatímco v Česku se poplatky za dovoz nezměnily už 16 let,“ vysvětluje Vaněček. To vytváří situaci, kdy se starší auta z Německa, Francie a dalších západoevropských zemí masivně dovážejí do Česka, což zvyšuje průměrné stáří vozového parku. Tento problém bude podle Vaněčka vyžadovat nejen legislativní zásahy, ale také širší změny v přístupu českých zákazníků k nákupu automobilů.
Postupný přechod, ne revoluce
Zatímco evropské automobilky se připravují na rok 2035, kdy má dojít k ukončení výroby nových aut se spalovacími motory, Petr Vaněček varuje před příliš optimistickými očekáváními, pokud jde o rychlý přechod k elektromobilům. I když je jisté, že elektromobilita představuje budoucnost automobilového průmyslu, Vaněček upozorňuje na fakt, že spalovací motory z trhu nezmizí přes noc. „Auta se spalovacími motory budou na silnicích ještě 25 až 30 let,“ vysvětluje Vaněček. Důvodem je nejen dlouhá životnost moderních aut, ale také postupný přechod, který bude ovlivněn nejen technologickými faktory, ale i generačními zvyklostmi řidičů.
Vaněček připouští, že elektromobilita je nevyhnutelná, ale dodává, že musí být přijímána s rozmyslem. „Pro AAA Auto to znamená zavádět elektromobily do naší nabídky postupně, jak roste poptávka, ale současně nadále podporovat zákazníky, kteří dávají přednost tradičním motorům,“ vysvětluje. Tento přístup zohledňuje nejen realitu současného trhu, ale také ekonomickou situaci českých zákazníků, kteří zatím nejsou připraveni na plošný přechod k elektromobilům. Vaněček dodává, že klíčem k úspěchu je pragmatismus a postupná adaptace, nikoliv revoluční skoky.
Zájem o spalovací motory – navzdory elektromobilitě
Petr Vaněček v rozhovoru zdůraznil, že vozy se spalovacími motory stále tvoří významnou část trhu, a to i přes rostoucí globální zájem o elektromobilitu. „Lidé si uvědomují, že budoucnost patří elektromobilům, ale stále preferují klasické vozy, které jsou pro ně dostupnější a technologicky známé,“ vysvětluje Vaněček. Tento trend je částečně ovlivněn obavami z ceny elektromobilů a nedostatečné infrastruktury, která zatím neumožňuje masivní přechod na elektrická vozidla.
I když prodeje elektromobilů rostou, tvoří zatím jen 1 % z celkového objemu prodejů AAA Auto, což představuje zhruba 1000 elektromobilů ročně. Vaněček však poukazuje na to, že toto číslo rok od roku výrazně roste. „Jen v posledních třech letech se počet prodaných elektromobilů v AAA Auto každoročně zdvojnásobuje,“ uvádí. Očekává se, že s rostoucí dostupností elektromobilů na sekundárním trhu se tento trend bude dále zrychlovat. Přesto klasické vozy se spalovacími motory nadále dominují, protože mnoho zákazníků preferuje nižší pořizovací náklady a spolehlivost tradičních technologií. AAA Auto proto stále udržuje silnou nabídku vozů se spalovacími motory, aby reagovalo na aktuální poptávku a zároveň bylo připraveno na postupnou změnu trhu.
Výkup elektromobilů: Problém diagnostiky baterií
Jedním z klíčových aspektů při výkupu elektromobilů je podle Vaněčka diagnostika stavu baterie, což je zásadní faktor při určení hodnoty vozidla. „U spalovacích motorů se můžeme zaměřit na najeté kilometry a celkový technický stav, ale u elektromobilů je stav baterie klíčový,“ vysvětluje Vaněček. AAA Auto proto investovalo do specializovaných nástrojů, které umožňují provádět detailní diagnostiku baterií a určit jejich kapacitu. Vaněček dále uvádí, že interní kritérium AAA Auto je, aby kapacita baterie při výkupu elektromobilu byla minimálně 80 %.
Diagnostika baterie však není pouze o technologiích, ale také o důvěře zákazníků. Vaněček zdůrazňuje, že zákazníci očekávají transparentnost a spolehlivost, pokud jde o stav elektromobilů. „Náš přístup ke kontrole baterií nám umožňuje nabízet elektromobily s jistotou, že kupující vědí přesně, co kupují,“ dodává. Tato metoda AAA Auto umožňuje udržet si vysokou úroveň důvěry zákazníků a zajistit, že jejich elektromobily jsou nejen ekologické, ale také spolehlivé.
Ti největší z Číny zatím o Evropu nemají zájem
Petr Vaněček se v rozhovoru podrobně vyjádřil k rostoucí přítomnosti čínských elektromobilů na evropském trhu a zdůraznil, že některé čínské značky, jako například MG nebo Dongfeng, začínají konkurovat tradičním evropským výrobcům. Vaněček zmínil, že v současné době na středoevropském trhu dominují čínské značky, které nejsou tak úspěšné přímo na čínském trhu, což je paradoxní vzhledem k tomu, že Čína je dnes největším automobilovým trhem na světě s ročním prodejem kolem 30 milionů aut. „Je překvapivé, že některé z nejlepších čínských značek zatím necítí velkou potřebu vstoupit na evropský trh, protože mají dostatečnou poptávku na domácím trhu,“ vysvětluje Vaněček.
Zajímavou poznámkou Vaněčka bylo i to, že před nedávnem generální ředitel Fordu po své návštěvě Číny varoval svůj management, že pokud nezačnou rychle jednat, čínské automobilky je mohou v mnoha ohledech předběhnout. „Některé čínské značky, které ještě nejsou na českém trhu oficiálně v prodeji, již překonávají evropskou produkci co do kvality zpracování exteriéru a interiéru, použitých materiálů a hlavně technologické vybavenosti,“ dodává. Vaněček varuje, že jakmile čínské značky vstoupí na evropský trh ve větší míře, mohou rychle získat významný podíl, a to zejména díky jejich schopnosti vyrábět vozy levněji než evropské automobilky. Tento faktor bude klíčový, zejména v segmentu cenově dostupnějších elektromobilů, kde je poptávka po levnějších alternativách vysoká.
Umělá inteligence v autobazaru
Moderní technologie nejsou pro AAA Auto jen prostředkem ke zlepšení interních procesů, ale také k zlepšení zákaznické zkušenosti. Petr Vaněček v rozhovoru zmínil, že v posledních letech společnost výrazně investovala do rozvoje umělé inteligence, kterou využívá především v oblasti komunikace se zákazníky. „Díky hlasovým agentům a AI dokážeme obsloužit až 20 000 zákazníků měsíčně,“ vysvětluje Vaněček. To zvyšuje efektivitu call centra, které je schopno reagovat na poptávky zákazníků rychleji a bez zbytečných zdržení.
AI se však v AAA Auto neomezuje pouze na komunikaci. Společnost rovněž využívá umělou inteligenci pro oceňování vozidel a zpracovávání dat o trhu, což jim umožňuje lépe plánovat nákup a prodej automobilů. „Naše technologie nám umožňují zpracovávat data v reálném čase, což nám dává konkurenční výhodu při rozhodování, jaká auta vykupovat a jaké ceny nastavovat,“ dodává Vaněček. Tento technologický přístup je základem jejich úspěchu a bude nadále rozvíjen s cílem zlepšit efektivitu a zákaznickou spokojenost.
Celý rozhovor si můžete poslechnout jako podcast:
- Jak se kontroluje elektromobil při výkupu?
- Dá se baterka u elektromobilu „stočit“ podobně jako tachometr?
- Jaký bude vliv přechodu na elektromobilitu na trh ojetých automobilů?
- Co znamená vzestup čínských elektromobilů pro evropský trh a jak na to evropské automobilky reagují?
Autor: redakce
FocusOn je zpravodajský web zaměřený na nové trendy v ekonomice s důrazem na využívání moderních technologií.