České festivaly se stávají čím dál více udržitelnými. Pořadatelé zavádějí inovativní řešení od zálohovaných kelímků až po bezodpadovou budoucnost. Jak se daří implementovat ekologická opatření a s jakými výzvami se potýkají? O tom hovořily Helena Továrková z Nadace Veronica, předsedkyně poroty soutěže SME EnterPRIZE, a Radka Hájková z Ameba Production pořádající festival Rock for People a finalista soutěže SME EnterPRIZE.
Udržitelnost se stává klíčovým tématem i pro české festivaly a kulturní akce. Přestože legislativa ještě plně nedopadla na menší pořadatele, tlak ze strany partnerů a návštěvníků je citelný. Rock for People patří mezi průkopníky v zavádění ekologických opatření a ukazuje cestu ostatním.
,,Cítíme potřebu a žádost ze strany našich partnerů, na které ta legislativa už dopadla. Na nás už má také vliv, protože partneři chtějí vědět, s kým spolupracují a jak k tématu udržitelnosti přistupujeme,“ vysvětluje Radka Hájková s tím, že se snaží partnerům vyjít vstříc.
Vratné kelímky a místo hotovosti chytré náramky
Odpadové hospodářství je jednou z hlavních oblastí, na které se festival zaměřuje. ,,Zavedli jsme systém zálohovaných kelímků jako jeden z prvních festivalů. Máme systém vratných záloh, kdy vytočíte kelímek za kelímek a na konci tu zálohu vrátíte,“ popisuje Hájková. Tento systém se netýká jen nápojových kelímků, ale i PET lahví a plechovek.
,,V roce 2021 jsme si v pilotním projektu zkusili, jak by zálohování na festivalu fungovalo. Měli jsme čistší obsah plastového i kovového odpadu, protože tohle jsou hodnotnější komodity,“ dodává s tím, že následně projekt aplikovali na samotný Rock for People.
Festivalové kontejnery na odpad šetří přírodu
Festival se snaží také o snižování objemu směsného odpadu a předcházení jeho vzniku. ,,Sledujeme toky odpadu a víme, kolik jsme kterého odpadu vygenerovali. Postupně jsme je přidávali, začínali jsme na základu plast, papír, směsný odpad. Mimo areál máme třeba i sklo nebo kovy. Skončili jsme i na textilu, máme tam i nebezpečný odpad a elektroodpad,’‘ vysvětluje Hájková.
Dalším důležitým tématem je doprava. ,,U vystupujících máme díky spolupráci flotilu elektrovozů, které jezdí mezi nádražími nebo je sváží z pražského letiště,“ říká Hájková. Pro návštěvníky festival nabízí kyvadlovou dopravu zdarma a podporuje spolujízdy. ,,Letos jsme prostřednictvím aplikace spustili možnost spárování se. Můžete si vytipovat město odkud jedete a přijet tímhle způsobem s ostatními,“ dodává.
Pryč s vejci z klece
K festivalovým pravidlům patří i omezení v gastronomii. ,,Snažíme se redukovat uhlíkovou stopu jídla a pití. Máme vlastní pravidla a zakázané potraviny, například hovězí z jižní Ameriky. Hovězí totiž máme v Česku také. Například avokádo preferujeme to, které vyrostlo v evropských zemích. Máme také zákaz vajec z klecového chovu,“ říká Hájková, a dodává, že tato opatření se mohou projevit i v ceně, spíše jde ale o festivalovou přirážku než dražší suroviny.
,,Z dotazníků před dvěma lety nám vyplynulo, že je značná poptávka po rostlinné a bezmasé stravě. My jsme na to zareagovali a v dalším roce nabídku rozšířili. A ejhle, opravdu se nám zvýšila všeobecná spokojenost s gastro nabídkou,“ popisuje Hájková s tím, že lidé více přemýšlí nad zdravím.
Nové pohony v podobě vodíku
Festival se stává i platformou pro představení nových technologií. ,,U nás měla světovou premiéru stage, která byla poháněná vodíkovým generátorem. Možná není na první dobrou patrné, že festival může v tomhle fungovat jako mediátor mezi technologickou částí a společenskou veřejností,“ vysvětluje Hájková.
Do budoucna se podle ní mohou festivaly inspirovat zahraničím. ,,Některé festivaly jsou ryze na rostlinné stravě fungující, některé festivaly nemají parkoviště, některé fungují vyloženě off-grid,“ naznačuje možné směry Hájková. ,,Nejsme ani bezodpadoví, máme nějaký progres, ale tohle jsou nejvyšší mety, kudy se dá jít.“
,,Festival už překračuje kontury standardního festivalu. Já to velmi ráda přirovnávám k městu. Děláte infrastrukturu stejnou jako ve městě, musíte lidi ubytovat, nechat je někde zaparkovat, provést hygienu, někde se musí dobře najíst, musíte je i zabavit,“ dodává Hájková s tím, že městečko by mělo být přístupné a bezbariérové.
SME EnterPRIZE
Helena Továrková z Nadace Veronica, která je předsedkyní poroty soutěže SME EnterPRIZE, kterou pravidelně pořádá Generali Česká pojišťovna, oceňuje komplexní přístup menších firem k udržitelnosti. ,,Pokud už je nějaká malá – střední firma, která se udržitelností zabývá, tak se to promítá do celého byznysu, protože je to většinou rozhodnutí majitele nebo majitelky.“ Soutěž SME EnterPRIZE se soustředí především na malé a střední podniky, které mají udržitelnost v základu podnikání. ,,Musí to být ale také podnikání, které ekonomicky funguje,“ říká Továrková.
Změny k lepšímu jsou těžké
Zavedení udržitelných opatření ve firmách s sebou nese i výzvy. ,,Jakákoliv změna je vždycky těžká, i když může být k lepšímu,“ připouští Továrková. ,,Vždycky narazíte na názory jako ‚nebude to fungovat‘ a ‚takhle jsme to nikdy nedělali‘. Ale na druhou stranu to je přece historie lidstva, že se pořád posouváme dále,“ dodává.
Zároveň však zdůrazňuje ekonomické benefity:,,Firmy, které myslely na udržitelné zdroje energie už před 10 lety, tak když před pár lety přišla energetická krize, zvyšování cen, tak to už mají v podstatě vyřešené. Vždycky je lepší být na špici, než potom být ten, kdo horko těžko naskakuje,“ říká.
Budoucnost SME
Do budoucna budou zásadní nové technologie a postupy. ,,Letos vyhrála soutěž SME EnterPRIZE firma Green Future, která se zabývá termo-chemickou recyklací plastů. Jde o plast, se kterým už nikdo nechce pracovat. Oni ho dokáží zpracovat na primární plastový olej, ze kterého může vznikat nový plastový materiál,“ vysvětluje.
Mladí řeší udržitelnost
Zajímavé je i ekologické zemědělství, které zapojuje lidi s mentálním postižením do práce, například v sadech. ,,Přesně tohle je ta budoucnost,“ udává Továrková. Velký vliv má na společnosti i mladá generace. ,,Mladí chtějí vidět smysl v práci a řeší, jak se firma chová udržitelně ,“ dodává na závěr.
Celý rozhovor si můžete pustit jako video nebo podcast.
Autor: redakce
FocusOn je zpravodajský web zaměřený na nové trendy v ekonomice s důrazem na využívání moderních technologií.