Big data budou tématem pražské konference

Ilustrační foto. Zdroj: Freepik
Technologie 19. 11. 2023

Big data budou tématem pražské konference

Jak vytvořit funkční „centrální mozek firmy“, budou zjišťovat účastníci dalšího ročníku události Primetime for Big Data, který proběhne 23. listopadu v Národní technické knihovně v Praze. Mediálním partnerem akce je FocusOn.cz.

To, že se firmy snaží zvýšit kvalitu a redukovat náklady na administrativu pomocí digitalizace, robotizace a AI, již není nic nového. S příchodem jazykových modelů získalo toto věčné úsilí významný impuls vpřed. Co dříve trvalo roky, dá se nyní provést ve stejné kvalitě za pár týdnů a za zlomek dřívějších nákladů. Petr Paščenko ze společnosti Profinit se ve svém úvodním příspěvku zamyslí nad možnostmi, ale i riziky automatizace agend, a podělí se o zkušenosti z konkrétních automatizačních projektů realizovaných v letošním roce.

Úspěšný business postavený na datech a umělé inteligenci je snem mnoha manažerů. Sny se ovšem rády mění v noční můry, když do hry vstoupí vysoké náklady, extrémně náročná správa a reálná využitelnost dostupných dat. Příspěvek Milana Marťáka ze společnosti CEOS Data na praktických příkladech ukáže, jaká je skutečná cena za datově řízený business a jaké jsou aktuální světové
i tuzemské trendy.

Žijeme v době, kdy není důležité množství dat, ale jejich přesnost, čas a forma, ve které je dostaneme. Podíváte se očima obchodního ředitele na využití dat v rámci budování a řízení obchodního týmu, kde správná analýza tržního potenciálu je základním stavebním kamenem úspěchu. Ondřej Synek z firmy Imper CZ poradí, jak vychovat datově řízeného a motivovaného obchodníka, jaké nástroje by měl mít k dispozici a jak maximalizovat jeho efektivitu dobrým zadáním na základě přesných informací a nikoliv na bázi pocitu.

Data jako produkt

Martin Gerneš z Komerční banky představí data z perspektivy produktu. Lze s nimi takto zacházet? A proč je důležitá demokratizace dat? Kombinace vývoje aplikací a datových a analytických trendů
v moderních architekturách přinesla Komerční bance větší rychlost, agilitu i kvalitu dat. Na konferenci se podělí o téměř dva roky zkušeností s Data mesh.

Může být zákaznická identita zásadní při řízení ziskovosti marketingu v různých odvětvích? Pavel Bulowski, spoluzakladatel firmy Meiro, ve své působivé případové studii s implementací CDP ukáže, jak mohou efektivní strategie zákaznické identity zvýšit příjmy i obchodní výkonnost a snížit náklady na akvizici zákazníků.

Nepodceňujte sílu otevřených dat

Otevřená data, tj. zdroje, které jsou dostupné zdarma, bez velkých omezení a okamžitě, se dají vnímat i jako jeden z charakteristických rysů doby. Jako projev éry sdílené ekonomiky, důrazu na užívání namísto vlastnění a růstu objemu dat všeho druhu. Současně probíhá velký přesun lidské každodennosti (zábavy, komunikace, nákupů…) do on-line světa. Zvlášť markantní je to u mladších generací, jejichž potenciál celá řada značek (v teorii) zdůrazňuje. Přitom se nezdá, že by otevřená data masově pronikala do měření trhu či marketingových strategií. Prezentace Zdeňka Skály z výzkumné agentury Skála a Šulc se proto pokusí ve zkratce předvést možnosti otevřených dat pro sledování klíčových indikátorů značek a vyzvat k jejich širšímu užívání. Příkladem bude on-line prostředí a (vzhledem k dlouholeté profesní orientaci autora) značky z potravinářského trhu.

U potravin se zdrží i následující příspěvek. Aplikace Kalorické Tabulky je dlouhodobě nejpoužívanější mobilní aplikací v oblasti zdraví a fitness na českém a slovenském trhu s více než 1 milionem aktivních uživatelů. Ti detailně zaznamenávají svou denní konzumaci potravin a vytvářejí tak unikátní databázi s více než 100 miliony vyhodnocených konzumací za rok. Výkonný ředitel Dine4Fit Tomáš Pětivoký se ve své prezentaci bude věnovat novému datovému nástroji Dinelytics, který zpracovává veškerá data o konzumacích těchto potravin do jedinečných analýz. Nástroj je koncipován pro manažery potravinářských firem a bude jim poskytovat nový a zásadní pohled na trh s potravinami. Ukážeme vám mimo jiné, jaký potenciál se ukrývá v analýze dat o adopci potravin a v čem jsou důležitá pro marketingová a strategická rozhodnutí těchto firem.

Tepy, kroky, váha, čas – to, a ještě mnoho dalšího sbírají v dnešní době rozmanitá sportovní zařízení. S každým okamžikem, aktivitou a uživatelem. Vznikají tak opravdu velká data. Aby však byla přínosná, je třeba je analyzovat. Kryštof Kadlec ze Sophia Solutions do takových dat pomůže nahlédnout pomocí jednoduché analýzy a poukáže na zajímavé souvislosti a potenciál, které v datech tkví pro využití ve zdravotnictví.

Samostatnou kategorií je pak péče o duševní zdraví. To se stává výzvou současné medicíny číslo jedna. Pokud se podíváme specificky na Českou republiku a na lidi pracující s počítačem, ve vysokém riziku se nachází 7,5 % populace (lidé na velmi vysoké úrovni úzkostně – depresivního prožívání a velmi vysoké úrovni stresu). A 49 % je v pomyslném středu, tedy na pomyslné hranici mezi zvládnutelným žitím a závažnými duševními problémy. Příspěvek Martina Bořila z MilkyWay be well (spin off společnosti Lékařské fakulty Masarykovi univerzity) prozradí, jak nejnovější technologie spolu s nejnovějším vědeckým poznáním a klinickou praxí mohou pomoci lidem v organizacích se na tuto hranici nikdy nedostat a snížit tak riziko rozvoje závažných stavů.

AI v datové éře

V éře, kdy datové toky přesahují naše nejdivočejší představy, je AI klíčem k odhalení skrytých vzorců, hodnot a možností. V závěrečné panelové diskuzi vás odborníci z oblasti datové analytiky a umělé inteligence vezmou do světa nejaktuálnějších trendů, aplikací a výzev v práci s daty. Během debaty s Antonínem Kučerou (Livesport), Karlem Mackem (Employability.life), Jiřím Maňasem (P3 Logistic Parks) a Matúšem Pavliščákem (Productboard) se dozvíte, jak úspěšně implementovat AI do svých datových strategií. Uslyšíte příběhy z první ruky o úspěších, neúspěších a lekcích získaných z reálných projektů. Budete mít příležitost pochopit, jak AI mění pravidla hry v oblasti dat a jak se můžete přizpůsobit těmto rychlým změnám.

Autor: redakce

FocusOn je zpravodajský web zaměřený na nové trendy v ekonomice s důrazem na využívání moderních technologií.

Další články