;

BOJ S KORONAVIREM: Kdy jindy než teď přemýšlet o digitalizaci firmy

15. 04. 2020

BOJ S KORONAVIREM: Kdy jindy než teď přemýšlet o digitalizaci firmy

Současnou situaci bych přirovnal k závodům formule 1, když na trať vjede vodicí vůz. Všichni najednou mají čas popřemýšlet, upravit taktiku, snížit rozdíly a pak se do toho znova naplno dát, říká Petr Kubíček, CEO společnosti B2A. 

Jak vnímáte jako zástupce firmy, která se zabývá digitalizací výroby, současnou koronavirovou krizi?

Nynější nouzová situace nutí mnoho firem přemýšlet, jak svůj byznys dále vést, jaké udělat změny, aby byly efektivní a pomohly překonat aktuální krizi. Je potřeba si proto uvědomit, že každá taková krize přináší zároveň určitou příležitost, která paradoxně může podnikání nakopnout.

Chytrá firma proto
toto přechodné období využije k zefektivnění vlastních procesů tak, aby se poté
vrátila na trh v lepší formě. Možná už to zní jako klišé, ale právě nyní si
majitelé firem začínají uvědomovat, že úspěšná firma bude ta, která je zdigitalizovaná,
jasnější a výkonnější.

Mají ale vůbec firmy v současné situaci
čas na takovou vnitřní transformaci?

Když budou
tímto způsobem majitelé podniků uvažovat pořád, tak ten čas mít nikdy nebudou.
Ještě před měsícem na to firmy vzhledem k všeobecné konjunktuře neměly v
návalu práce čas. Nestíhaly vyrábět a řešily nábor zaměstnanců. Do aktuální
situace, která je pro všechny z nás těžká, se ale mnoho podniků dostalo v
maximální síle a kondici. A právě proto je teď čas toho využít a nepromarnit
příležitost před nutným restartem. Přirovnal bych to k závodům formule 1, když
na trať vjede vodicí vůz. Všichni najednou mají čas popřemýšlet, upravit
taktiku, snížit rozdíly a pak se do toho znova naplno dát. 

Jak vlastně
koronavirus dopadá na váš byznys? 

Samozřejmě B2A
podléhá nařízením vlády a z toho vyplývajícím omezením jako ostatní
společnosti. Díky tomu, že situaci sami bedlivě sledujeme a považujeme se za
společensky odpovědnou společnost, jsme byli na změnu fungování připraveni již
na začátku března. Veškeré možné setkávání s klienty jsme posunuli do onlinu a
prozatím vnímáme spíše přínosy. Šetříme čas a náklady na cestování. Jsme
efektivnější. Tato forma komunikace je bez problémů přijímána a vlastně i ze
strany klientů očekávána.

Když by se firma rozhodla jít cestou
digitalizace, jak rychle vůbec lze digitalizovat výrobu? Jsou to týdny, měsíce?

Vždy záleží na
připravenosti firmy a pokaždé jsou podmínky silně individuální. Taky rozhoduje
objem dodávaného řešení. Zjednodušeně lze ale říci, že to jsou jednotky týdnů
až měsíců.

Co je pro to potřeba?

Nejdůležitějším
předpokladem je vhodný informační systém a připravenost dat. Naše aplikace bez
tohoto předpokladu nedokážeme napojit. Naštěstí je uvědomělost firem v této
oblasti stále větší.

A vnímáte nyní zvýšený zájem o vaše služby?

Zvýšený zájem o
digitalizaci procesů pociťujeme již delší dobu. Nová situace ale ukazuje, že
progresivní společnosti s moudrým vedením kladou vyšší důraz na rychlejší
průběh jednání i dodání finálního řešení digitalizace. Logicky dnešní dobu
chtějí využít pro dokončení důležité transformace interních procesů. V době,
která snad brzy přijde, bude digitalizovaná výroba či další procesy znamenat o
to rychlejší cestu z krize a získání důležitého náskoku před konkurencí

Autor: Jiří Böhm

Další rozhovory