;

Březen 2022 – v Německu se rozjedou vodíkové vlaky

05. 05. 2021

Březen 2022 – v Německu se rozjedou vodíkové vlaky

Za necelý rok se v
Německu v pravidelném provozu objeví první vlaky na vodíkový pohon. Prvních 14
souprav od společnosti Alstom bude jezdit na 123 kilometrů dlouhé trati mezi
dolnosaskými městy Cuxhaven a Bremerhaven.

Cílem je postupně
nahradit flotilu dieselových lokomotiv, které jsou oproti vlakům na vodík
mnohem méně přívětivější pro životní prostředí.

Alstom očekává, že
kvůli naplňování cíle snižování emisí skleníkových plynů do roku 2030 v EU bude
nutné nahradit více než 5000 jednotek osobních dieselových vlaků na
neelektrifikovaných tratích zejména v Německu, Francii, Itálii či Velké
Británii. 

Rakouský železniční
přepravce ÖBB testoval vlaky na vodíkový pohon od společnosti Alstom již na
podzim loňského roku a výsledky dopadly úspěšně. Zanedlouho by takové vlaky
měly již pravidelně jezdit i na mnoha rakouských regionálních tratích.

Deloitte: Vodík může být základem energetické transformace

Podle zprávy společnosti
Deloitte se vodík může stát jedním ze základů energetické transformace. Je
totiž čistým a stále levněji získávaným palivem, snadněji skladovatelným a
současně se v něm skrývá významný investiční potenciál. Využití vodíku
v dopravě zůstává zatím omezené kvůli málo rozvinuté infrastruktuře,
nákladům na distribuci a skladování této suroviny, a také vzhledem k malé
nabídce vozidel, která využívají vodík jako pohonnou hmotu, uvádí analýza.

Tato situace se však
může změnit, přičemž možné měřítko a tempo rozvoje trhu ukazuje např. plán
schválený v Japonsku, jenž předpokládá, že do roku 2030 dojde
k dynamickému nárůstu počtu automobilů poháněných vodíkovými palivovými
články na zdejších silnicích až na 800 tisíc, přičemž dnes jich jsou pouze 3000.

„Investice a vládní podpora rostou a technologie získávání a skladování tohoto paliva jsou připraveny se dále rozvíjet, zdokonaluje se efektivita technologií a definují se modely možných využití v průmyslovém měřítku. Může se tedy stát, že se z vodíku stane překvapení této dekády, jako byly v uplynulých letech překvapením sluneční a větrná energie,“ říká Tomasz Gasiński, ředitel týmu udržitelného rozvoje pro Střední Evropu v Deloitte.

Snížení nákladů na
výrobu a zpracování vodíku bude v brzké době možné pod podmínkou, že budou
celosvětově zavedeny programy, které budou podporovat další inovace a výzkumy.
Bude také nutné vypracovat efektivní výrobní procesy a dodavatelské řetězce
tak, aby se snížily náklady na konverzi, dopravu a uchovávání tohoto paliva.

Autor: redakce

FocusOn je zpravodajský web zaměřený na nové trendy v ekonomice s důrazem na využívání moderních technologií.

Další články