Britská skupina supermarketů Iceland Foods umožní podle agentury Reuters svým zákazníkům brát si malé bezúročné půjčky na nákup potravin. V České republice se nic podobného neplánuje.
Řetězec Iceland naváže partnerství s neziskovým poskytovatelem půjček Fair For You, který následně bude nabízet prostřednictvím předem nabitých karet půjčky ve výši 25–100 liber (725 – 2 900 korun) finančně zranitelným zákazníkům, kteří pak budou moci tyto půjčky splácet jednou týdně.
Tento projekt přichází v době, kdy se inflace ve Spojeném království pohybuje kolem čtyřicetiletého maxima. Oficiální údaje říkají, že britská inflace v červenci přesáhla 10 %, což vyvolalo především prudké zvýšení cen energií. Tato prudce rostoucí inflace stlačila rozpočty domácností a přispěla i k vlně průmyslových nepokojů.
A nebude lépe. Prognózy totiž ukazují, že britské ceny v říjnu opět vzrostou, tentokrát o více než 13 %, a to způsobí dlouhou recesi.
„Více než kdy jindy se lidé během této neúnavné krize potýkají s financemi na nákup tolik potřebných věcí každodenní potřeby. Podniky a vláda nyní potřebují nové strategické myšlení, aby nalezly funkční řešení nastalé situace,“ uvedl v prohlášení výkonný ředitel řetězce Iceland Foods Richard Walker.
„Tento program půjček by nabízel flexibilní splácení a dlužníci by nebyli obtěžováni vymahači dluhů,“ řekl Richard Walker dříve ve vysílání televizní stanice Sky News. Řekl také, že půjčky nebudou prodávány třetím stranám.
Řetězec Iceland uvedl, že tento jeho program navazuje na úspěšný pilotní projekt s jeho 5 000 zákazníky. Téměř tři čtvrtiny z těchto zákazníků, kteří využili pilotní půjčku, uvedly, že je nyní méně pravděpodobné, že se opět dostanou do dluhů, a plných 92 % omezilo využívání potravinových bank, které poskytují nouzové zásoby potravin rodinám v nouzi.
„Půjčky budou omezeny na období v průběhu roku, tak aby se časově shodovaly s hlavními sezónními nákupy, jako je začátek školy nebo Vánoce, kdy náklady obvykle rostou,“ dodal Richard Walker.
V Česku se s podobnými půjčkami nepočítá, řetězce nabízejí akční zboží
V České republice obchodní řetězec Iceland končí, ale jak to vypadá u jeho konkurentů?
„Ve spolupráci s naším finančním partnerem, společností ESSOX, což je dceřiná společnost Komerční banky, již delší dobu poskytujeme našim zákazníkům možnost úvěru bez navýšení při nákupu konkrétního zboží s cenou nad 2000 korun,“ sdělila našemu portálu Aneta Turnovská z oddělení Firemní komunikace společnosti Globus. „Tato služba je tak namířena na pořízení hodnotnějšího zboží, například elektroniky. Úvěrovou smlouvu lze uzavřít přímo v prodejně a bez ručitele. O dalších typech úvěrů či nákupů na splátky zatím neuvažujeme.“
„Poskytování půjček našim zákazníkům neplánujeme,“ uvedl tiskový mluvčí společnosti Lidl Tomáš Myler.
„Albert finanční služby neposkytuje, výjimkou je pouze cashback na pokladnách, kdy si může zákazník při placení kartou do určité výše vybrat také hotovost, podobně jako v bankomatu,“ informoval náš portál Jiří Mareček, tiskový mluvčí společnosti Albert Česká republika.
„Jako vlastní úlohu vidíme proto poskytování potravin za spolehlivě nízké ceny. V současné situaci vidíme, že se zákazníci stále více přiklánějí k promočním nabídkám a slevám, je to logická odpověď na klesající reálné příjmy, rostoucí inflaci i ceny energií. Proto jsme představili zákazníkům řadu způsobů, jak během nákupu potravin ušetřit. A přidali jsme tyto cenové iniciativy k tradičním letákům. Mezi pilíře aktuálně probíhající cenové kampaně patří tzv. Neporazitelné akce týdne. Pro zákazníky hlídáme ceny a nabízíme u nejprodávanějších položek nejvýhodnější nabídku u desítky položek každý týden.“
„Jako diskontní řetězec už z podstaty diskontu dlouhodobě nabízíme produkty za nejvhodnější ceny na trhu, a to bez ohledu na vývoj situace,“ řekl našemu portálu Tomáš Kubík, manažer komunikace a tiskový mluvčí společnosti Penny Market. „Našim zákazníkům navíc přinášíme každý týden desítky cenově zvýhodněných produktů v rámci akční nabídky, což je cesta, kterou chceme i nadále jít – být pro naše zákazníky za všech okolností co nejkvalitnější a nejvhodnější.“
Zástupci řetězců Tesco a Kaufland se do uzávěrky k této problematice nevyjádřili.
Autor: Miroslav Oupic